Lager egen-PR verdt 450 mill.

NRK og TV2 sender hver uke til sammen halvannen time der de bare reklamerer for seg selv i beste sendetid. Disse reklameinnslagene har en samlet verdi på 450 millioner kroner årlig.

Det er ikke lenger nok for tv-stasjonene bare å sende programmene på lufta. Å forhåndsannonsere for egne tv-programmer er blitt stadig viktigere for kanalene. TV-bransjen er som filmbransjen, de lager små smakebiter for å få flest mulig til å se akkurat det aktuelle programmet eller en serie.

Hver dag sender TV2 og NRK1 til sammen 13 minutter hvor de reklamerer for sine egne tv-programmer i beste sendetid, som regnes fra cirka kl. 19.00 til kl. 23.00. I løpet av året har tv-kanalene kringkastet 79 timer, eller godt over tre dager med egenreklame.

Fri egenreklame

I dag har kommersielle tv-stasjoner som TV2 bare lov til å sende reklame maksimalt 12 minutter i løpet av en time. Men reklame for egne programmer regnes ikke med i den tida, og derfor får også NRK lov til å reklamere for seg selv. Likevel er egenreklamene til for å trekke seere - og for TV2 seinere også annonsører - til programmene.

- Dersom denne tida hadde vært solgt til annonsører, ville tv-promoene bare i prime time hatt en samlet verdi på rundt 450 millioner kroner. Denne tida er veldig verdifull for tv-kanalene, fordi det er slik de markedsfører seg selv og sine programmer. Mens andre må kjøpe reklameplass, så har tv-kanalene på mange måter tilgang på fri reklame ved å bruke sin egen kanal, sier tv-direktør Jarle Thalberg i Norges største mediebyrå, Carat.

Jobber på spreng

I TV2 lager åtte ansatte mellom 50 og 70 nye reklameinnslag for egne programmer i uka. En promo, som det heter på fagspråket, er kort og varer mellom fem og 60 sekunder.

Produsent Christin Vaag i TV2 har blant annet laget reklameinnslag for «Fox Grønland», «Endelig fredag», «Mordkommisjonen» og den kommende thriller-serien «24», som har premiere i morgen. Vaag sier TV2 har ett grunnleggende mål når det lages reklamefilm.

- En god promo skal treffe den målgruppa programmet er laget for. Vi forsøker å jobbe mye ut fra tallenes tale, særlig når det er snakk om større lanseringskampanjer. Vi synes vi har det beste tv-tilbudet, og vi skal selge TV2 som stasjon, sier Vaag.

Men det er ikke bare kommersielle TV2, som har som hovedmål å skaffe seere fordi de vil ha flere annonsører, som øser på med reklame for seg selv.

Mest på NRK

15 ansatte i statskanalen er ansatt til å lage små promoinnslag som skal friste seere og lyttere til NRK1, NRK2, P1, P2 og Petre. Promosjef Anne Britt Osland i NRK forteller at de lager egenreklame for å trekke seere og profilere almenkringkasteren NRK.

- Vi tenker nok noe annerledes, og er kanskje mer edruelige i språk- og effektbruk, sier Osland.

Det sendes litt mer egenreklame på NRK1 i beste sendetid. På TV2 må egenreklamen vike noe i prime time, fordi annonsørene klumper seg rundt de beste sendetidspunktene. For lange avbrekk er som kjent døden for enhver kringkaster.

TV2 har mest egenreklame hvis man ser hele døgnet under ett, rundt 35 minutter. Det tilsvarer nærmere ni fulle døgn med egenreklame i løpet av et år.

HYPES MYE: På TV2 hypes den nye thrillerserien «24» med Kiefer Sutherland kraftig. Seerne får hver dag vite hvor mange dager det er igjen til serien har premiere. Alle skal vite at seriestart er i morgen.