FASCINERT: Regissør Erik Poppe ble så fascinert av historien til den tyske krysseren Blücher, som ble senket i Drøbaksundet, at han bestemte seg for å lage en film om det. Foto: NTB Scanpix
FASCINERT: Regissør Erik Poppe ble så fascinert av historien til den tyske krysseren Blücher, som ble senket i Drøbaksundet, at han bestemte seg for å lage en film om det. Foto: NTB ScanpixVis mer

Lager film om en kampklar Kong Haakon

Erik Poppe ute på Oscarsborg festning.

(Dagbladet): For 74 år siden ble den tyske krysseren Blücher senket i Drøbaksundet på vei inn til Oslo med tusen soldater om bord.

Denne historiske bragden reddet regjeringen og kongen.

Den høydramatiske historien har fascinert regissøren Erik Poppe såpass at han i disse dager er i gang med innspillingen av sin nye spillefilm, «Tre døgn i april», nettopp på Oscarsborg festning der kanonene som amputerte tyskernes invasjon, ble avfyrt.

«Tre døgn i april» er den første filmen som forteller om hvordan kong Haakon reiste seg mot den tyske overmakten de skjebnesvangre dagene i april 1940. Filmen har antatt premiere i desember 2015.

Ute på festningen Senkingen av Blücher skjedde natt til tirsdag 9. april 1940 i Oslofjorden. Tirsdag 8. april 2014 er Poppe og hans team i full gang med opptak ute på Kaholmene der festningen ligger.

Den tar oss med de tre neste døgnene gjennom å følge Kong Haakon og krysspresset han var under, med Tysklands krav til kapitulasjon, en passiv regjering og en kampklar kronprins Olav.

Mens kongen går hvileløst rundt på Slottet i Oslo og venter på det uunngåelige, forbereder kommandant Birger Eriksen, spilt av Erik Hivju, på Oscarsborg Festning seg til kamp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved hovedbatteriet, i tåken og i tussmørket gir han ordre om ild, da alle andre er i tvil. Det redder både regjeringen og kongen, som får tid til å komme seg ut av hovedstaden med tog til Hamar før tyskerne når Oslo.

Manuset er skrevet av Jan Trygve Røyneland og Harald Rosenløw Eeg og produsenter er Stein Kvae og Finn Gjerdrum i Paradox.

Krigstema Rosenløw Eeg skrev også manuset til Poppes forrige film, fjorårets suksess «Tusen ganger god natt». Også den hadde krig som tema, men handlet om krigsfotografen Rebecca (Juliette Binoche) med en historie lagt langt nærmere i tid enn andre verdenskrig.

Den filmen var i stor grad basert på regissørens egne erfaringer som fotograf i konfliktområder, da han jobbet for VG og Reuters på 80-tallet, og de senere årene for blant andre Flyktninghjelpen.

Denne gangen har altså Poppe og Rosenløw Eeg valgt et av norgeshistoriens mest utslagsgivende øyeblikk som kjernen i en ny spillefilm. (©NTB)