Lager film om «World of Warcraft»

Norsk dokumentarfilm vises på NRK.

Erlend Eidsem Hansen har regien på den planlagte dokumentarfilmen «eXil, never mind reality», som handler om såkalt onlinespill på Internett, spill der man skaper en virtuell rollefigur og går inn i et nettunivers fullt av spillmessige utfordringer. Skikkelsene man møter i spillet, samarbeider og kommuniserer med er skapt og styrt av andre spillere, ofte over hele verden.

Et av de mest populære onlinespill i dag er fantasyverdenen «World of Warcraft», som spilles av over ni millioner abonnenter verden over.

Ifølge Eidsem Hansen finnes det mange grader av onlinespillere.

- Mange spiller onlinespill i stedet for å se på tv. Andre blir hekta, som mannen jeg møtte som hadde spilt «Anarchy Online» i 600 døgn, sier han.

Trøst og fellesskap

- Jeg er opptatt av identitet og fremmedgjøring. Mange finner trøst og fellesskap i en online-verden etter å ha møtt motgang i sitt virkelige liv. Mange drømmer også om noe magisk og vakkert som de føler det ikke er rom for i en sekularisert verden.

Selv er Eidsem Hansen mest opptatt av spillere som har en historie å fortelle knyttet til spillingen, og som har opplevd konflikter mellom spillvirkeligheten og sitt egentlige liv.

Ifølge regissøren opplever noen spillere at store deler av deres sosiale gjøremål foregår i nettspillverdenen, der de møter andre mennesker, flørter og driver med handel.

UTFORSKER ONLINESPILL: Erlend Eidsend Hansen lager dokumentarfilm om bl.a. «World of Warcraft». Filmen skal være ferdig seint neste år, og er planlagt vist i NRK. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
UTFORSKER ONLINESPILL: Erlend Eidsend Hansen lager dokumentarfilm om bl.a. «World of Warcraft». Filmen skal være ferdig seint neste år, og er planlagt vist i NRK. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

I filmen vil han følge spillere i forskjellige aldere og livssituasjoner over lengre tid. Han vil også følge skikkelser i spillet ut på oppdrag og eventyr, for å se hvordan de oppfører seg sammen underveis og mellom oppdragene.

- Det handler om forholdet mellom drøm og virkelighet, sier Eidsem Hansen.

- Jeg vil også se på hvordan spillingen påvirker livene deres, på godt og vondt. Noen av de yngste spillerne, som bare er barn, kan oppleve at mestringsfølelsen de får gjennom spillet kan hjelpe dem på andre arenaer. Men da er det viktig at foreldrene setter grenser. Filmen er rettet mot et ungt publikum, og konflikten som oppstår mellom barn og foreldre i forhold til prioritering av liv og spill er sentral.

Bytter jobb

Regissøren vil også fortelle historiene som kan oppstå når mennesker blir oppslukt av en annen virkelighet.

- Da kan du få absurde situasjoner, som når folk ikke åpner døren for pizzabudet som står og ringer og ringer fordi de er midt i et spill. Jeg kjenner til historier om ektepar som utvikler forholdet gjennom karakterene sine i spillet.

Én ting er han sikker på.

- Onlinespilling blir en del av hverdagen til flere og flere, og de ofrer stadig mer for å kunne delta i internettfellesskapet.

«WORLD OF WARCRAFT»: Nærmer seg ti millioner abonnenter - trolig finnes rundt 100.000 av disse i Norge.