ET LIVSPROSJEKT: Mona Friis Bertheussens film om de adopterte tvillingsøstrene Mia Hansen (til venstre) og Alexandra Hauglum (med hårpynt) går sin seiersgang verden over, og er solgt til en av USAS største tv-kanaler - og til Canada og Brasil. Hun har allerede begynt å tenke på en film nummer to. Foto: PRIVAT
ET LIVSPROSJEKT: Mona Friis Bertheussens film om de adopterte tvillingsøstrene Mia Hansen (til venstre) og Alexandra Hauglum (med hårpynt) går sin seiersgang verden over, og er solgt til en av USAS største tv-kanaler - og til Canada og Brasil. Hun har allerede begynt å tenke på en film nummer to. Foto: PRIVATVis mer

Lager ny film om tvillingsøstrene

Filmen om de Gullruten-aktuelle tvillingsøstrene Mia og Alexandra (11) er solgt til USA, og filmskaperen har allerede begynt på en oppfølger.

Filmskaper Mona Friis Bertheussens historie om de to eneggede tvillingene Mia og Alexandra (11) har smeltet hjerter og vunnet priser i mange land, og bare i det siste er den norske dokumentarfilmen «Tvillingsøstrene» solgt til både USA, Canada og Brasil - i tillegg til en rekke andre land.

Bare den amerikanske tv-kanalen PBS når ut til nærmere 300 millioner amerikanske tv-seere. På TV2 ble filmen sett av nesten 600.000 seere, på svensk tv nærmere en million.

- Det som skjer nå er nesten helt ufattelig, og noe enhver filmskaper drømmer om - at filmen skal få et så bredt publikum, sier en glad Mona Friis Bertheusssen.

Kan vinne Gullruten I  kveld står de to tvilllingsøstrene fra Norge og USA sammen på scenen i Grieghallen for å dele ut - og kanskje motta - Gullruten. Filmen «Tvillingsøstrene» er nemlig nominert i kategorien beste tv-dokumentar, og Mia har flydd til Norge og Bergen fra Sacramento i California for å møte søsteren sin igjen.

Til sommeren skal de to jentene, sammen med familiene sine, på ferie til Hellas.

Tvillingsøstre handler om de to jentene som ble funnet i ei pappeske i en liten landsby i Kina, og adoptert bort til hver sin familie i hver sitt land. Et tilfeldig møte gjorde at de to familiene begynte å lure på om jentene kunne være tvillinger. Dette ble etter hvert bekreftet gjennom en DNA-test, og etter brevveksling og telefonsamtaler møttes de to jentene hjemme hos Alexandra i Fresvik i Sognefjorden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Følelsesladd møte Da var de 8 år gamle, og filmskaper Mona Friis Bertheussen allerede hadde fulgt begge familiene i over to år.  For første gang fikk jentene bli kjent med hverandre og tilbringe ordentlig tid sammen. Møtet i Sogn ble følelsesladd for alle.

- Det sterkeste minnet fra arbeidet med filmen er å se de to jentene løpe i armene på hverandre. Det var veldig sterkt, sier Bertheussen.

SØSTRE FOR LIVET: Norske Alexandra Hauglum (t.h.) og amerikanske Mia Hansen ble adskilt som babyer, men møttes igjen da de var åtte år gammel. I kveld står de sammen på scenen under Gullruten på TV2. Foto: Moment Film
SØSTRE FOR LIVET: Norske Alexandra Hauglum (t.h.) og amerikanske Mia Hansen ble adskilt som babyer, men møttes igjen da de var åtte år gammel. I kveld står de sammen på scenen under Gullruten på TV2. Foto: Moment Film Vis mer

Ballen begynte for alvor å rulle da filmen vant den prestisjefylte publikumsprisen på den internasjonale dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam (IDFA). Siden har det blitt en rekke priser, flere filmfestivaler står i kø for å vise filmen, og stadig flere land og tv-kanaler viser sin interesse.

- Hvorfor tror du denne filmen har blitt en suksess?

- Det er en universell historie om hvordan bånd knyttes sammen og former våre liv. Samtidig er det noe magisk i disse to jentenes historie. De kunne ha levd hele livet uten å få vite om hverandre, så er det tilfeldigheter - eller kall det en skjebne - som gjør at de treffer hverandre.

Ny film - Det jeg er kanskje mest glad for er at både jentene og familiene deres liker filmen veldig godt. Jeg har fortsatt mye kontakt med begge jentene, som har sagt at jeg gjerne må lage flere filmer om dem, sier filmskaperen.
Og det har hun tenkt å gjøre.

- Jeg har allerede begynt å filme så smått for ikke å gå glipp av viktige ting i jentenes li
v.
Neste skritt er å søke om finansiering. For selv om programmet nå går sin seiersgang verden over, sitter ikke filmskaperen igjen med millioner på konto.

- Jeg har jobbet med denne filmen i fire år, så det er mer lønn for arbeidet enn finansiering av en ny film. PBS betalte ganske bra, men ikke alle tv-kanalene betaler så mye. For meg er det uansett en unik mulighet å nå ut til så mange millioner tv-seere, sier Mona Friis Bertheussen, og legger til:

- Det jeg har begitt meg ut på er et livsprosjekt.

Daglig får hun mail fra tv-seere verden over som har bitt seg merke i den vakre naturen i og rundt Alexandras hjembygd ved Sognefjorden. Når mange millioner tv-seere verden over kan se de vakre bildene av Sognefjorden i sol og sommer er det også snakk om en uvurderlig Norgesreklame.

Verdt flere titalls millioner Lektor ved Markedshøgskolen og rådgiver i analyseselskapet BTF, Dag Inge Fjeld, mener skildringene av norsk miljø og natur i tv-dokumentaren er verdt flere titalls millioner kroner i reklameverdi.   

- Hvis vi skulle kjøpe ett minutt med Norgesreklame mot en målgruppe i det kommersielle tv-markedet, som ligner på den typiske PBS-seeren, ville det kostet over tjue millioner kroner - hvis vi går ut fra at to av ti PBS-seere, altså 43 millioner personer, så programmet, sier Fjeld.

NORGESREKLAME: De vakre bildene fras Alexandras hjembygd i Sogn kan være verdt mer enn tjue millioner kroner i markedsverdi - bare i USA. Foto: Moment Film
NORGESREKLAME: De vakre bildene fras Alexandras hjembygd i Sogn kan være verdt mer enn tjue millioner kroner i markedsverdi - bare i USA. Foto: Moment Film Vis mer

Han påpeker også at redaksjonelt innhold ofte er mer virkningsfullt enn reklameinnslag på tv.
- Når den amerikanske familien kommer til Norge og sier ting som at «hadde dette vært i USA så hadde de tatt inngangspenger på et slikt sted» tror jeg det øker oppmerksomheten om, og interessen for Norge som feriedestinasjon. Vi har sett flere eksempler på en stor økning på søkemotorer som Google, og bookinger for eksempel på Hurtigruten, etter tv-programmer om Norge som er blitt vist internasjonalt, sier Fjeld.