Anmeldelse: Ariana Grande - «Sweetener»

Lager søt musikk av både tragedie og nyfunnen kjærlighet

Pharrell Williams hjelper Ariana Grande inn i de voksnes rekker på fjerdealbumet «Sweetener».

Foto: Universal Music
Foto: Universal Music Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

ALBUM: Etter å ha skapt seg en ytre persona i det bisarre grenselandet mellom barneaktig animefigur, vokalgudinne og Playboy-bunny, kan det noen ganger være vanskelig å helt få grepet på Ariana Grande.

Fjorårets livsforandrende terrortragedie og bruddet med hiphop-ekskjæresten Mac Miller har derimot gjort mye for å eksponere litt mer av mennesket bak superstjernefasaden.

Tunge perioder for Grande selv, men samtidig positivt for lytterne.

Gjennom å redefinere seg selv i livets klisjéfylte aske, er hennes nye album «Sweetener» nemlig en svært passende tittel på oppfølgeren til 2016s allerede kreativt lovende «Dangerous Woman».

Først og fremst takket være 25-åringens nye studiovenn Pharrell Williams, som redder hovedpersonen fra de faretruende klørne til Max Martin og Ilya Salmanzadeh. Svenskenes bidrag på «God is a Woman», «Everytime», «Breathin» og «No Tears Left to Cry» mater skiva med akkurat passe mengder hodefestende radioføde, uten å stå i veien for den helhetlige sjarmen som skapes av produsentlegenden fra Virginia.

Deilig nostalgiske «Blazed», «Successful» og «Borderline» (m/ Missy Elliott) er signatur-Williams på alle rette måter, mens det lekne Nicki Minaj-samarbeidet «The Light Is Coming» og sukkersøte «R.E.M» ­blir videre eksempler på Grandes etterlengtede modningsprosess. En perfekt kombinasjon som endelig gjør det unødvendig å servere kontinuerlig vokalonani.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer