Lager tater-teater

Behandlingen av taterne er en skamplett i Norges historie. Nå skal romanifolkets hjerteskjærende historie brettes ut på Oslo Nye Teater. «Tater» blir en av de største teaterutfordringene i år 2000.

Regissør Per-Olav Sørensen er i gang med et av sine mest ambisiøse prosjekter noensinne. I tre år har han arbeidet med å få realisert en sceneversjon av det mørke kapitlet i nyere norsk historie.

- Da jeg kom tilbake fra USA i 1997, lette jeg etter et tema med mye dramatikk - og fant det utenfor vår egen stuedør. Romanifolkets skjebne er et svart hull i vår historie, sier regissøren og manusforfatteren av «Tater».

Vil provosere

Neste måned starter prøvene, som omfatter 24 aktører: sirkusartister, dansere, sangere og skuespillere. Halvparten består av staben ved Oslo Nye, resten er hentet inn fra utlandet. «Tater» får et visuelt uttrykk og dialogene foregår på norsk, urdu, spansk og romani.

- En viktig inspirasjonskilde til manuset fikk jeg gjennom dokumentarserien om romanifolket i Dagbladet. Taterne er forfulgt og blitt utsatt for etnisk rensning.

Han lover et taterstykke som kommer til å sjokkere, provosere og være ubehagelig for både Kirken og politikerne.

Rollene skal bekles med sterke navn. Rollelista teller bl.a. Yolande Bavan, Sophia Knaushal, Eskild Rønningsbakken, Corrine Campos og kjente skuespillere ved Oslo Nye. Bavan spiller fortida på Broadway. Hun har turnert med Count Basie, og Philip Glass har spesialkomponert musikk til henne.

Kjøtt og blod

- Men hvorfor sa mange utenlandske aktører?

- Den fargerike og visuelle reisen i taternes liv krever det. Jeg vil gi et United color of Benetton -bilde: Taterne er så rike og mangfoldige. Dessuten: Hvem synger over fem oktaver, snakker urdu og er skuespiller? Det gjør Yolande Bavan? Hun er skreddersydd til rollen som taternes urmor.

Premieren er 3. februar 2000.

TUNGT TEATERLØFT: - Er folk virkelig klar over at taterne i Norge nærmest ble utryddet? spør Sørensen.