lager teatermusikk

Geir Jenssen er kjent for å gå sine egne veier. Han dro med seg internasjonal musikkpresse til Svalbard for å lansere albumet «Substrata» i sommer, og han har laget musikk til spillefilm og reklamefilm. Nå har han også lagd lyd til «Knivar i høner» på Det Norske Teatret.

- Jeg vil ikke kalle det musikk, men lydskulpturer, sier 35-åringen.

- Det er få rekvisitter med i stykket, derfor beskriver jeg lyden av hester, en møllestein, en foss og så videre. Lyden blir på en måte kulisser til handlingen.

Geir Jenssen har bakgrunn fra gruppa Bel Canto, men da de valgte å satse på et mer akustisk lydbilde og dessuten flytte fra Tromsø, bestemte han seg for å starte sitt eget prosjekt.

Suksess i utlandet

Under navnet Biosphere har han gitt ut tre album med sin særegne elektroniske musikk.

Geir Jenssen har laget musikken til Erik Skjoldbjærgs «Insomnia» og til en reklamefim for Levi's.

- Mange lager musikk for å bli kjendiser. Det gjør ikke jeg, jeg er bare interessert i musikken, sier Geir.

Likevel har han gjort seg bemerket og fått strålende anmeldelser blant annet i den engelske musikkpressen. Han er en av få nordmenn med topplasseringer på de britiske indielistene og spesialprogram på MTV.

- Musikken min krever konsentrasjon, og lytterne må skape seg egne lydbilder, sier Geir, som er blitt hyllet som mannen som har reddet ambient elektronisk musikk fra å bli ren heismusikk.

Sjelden mulighet

Torsdag var Geir i Oslo for å overvære premieren på «Knivar i høner». Deretter satte han seg på flyet til Belgia for å gjennomføre en konsert der. 13.november holder han en av sine sjeldne konserter i Norge, på Rockefeller i Oslo.

- Veldig spennende å jobbe med teaterlyd. Jeg er alltid interessert i å jobbe på andre måter enn bare på en scene, sier Geir, som fikk oppdraget av regissør Jon Tombre.