Laget skrekkfilm av «Gravity» på Ikea uten at varehuset oppdaget det

Ikea: - Den er ganske morsom.

(Dagbladet): Storfilmen «Gravity» med Sandra Bullock og George Clooney går for tiden på norske kinoer. 3D-filmen er hyllet av kritikerne og er et overlevelsesdrama som utspiller seg i vektløs tilstand ute i verdensrommet.

«Gravity» gjør det også bra på kino med tidenes beste oktoberpremiere i USA og over 80 000 har sett filmen så langt i Norge etter bare to uker.

Som med de fleste andre suksesser har «Gravity» utløst parodier. Den mest vellykkede så langt er en uventet versjon laget av Daniel Hubbard, som er videoredigerer i Broadway.com.

Ikea visste ikke Hubbard har laget en parodi på selve traileren til «Gravity», men i stedet for at den dramatiske handlingen utspiller seg i det kalde og livløse verdensrommet, har Hubbard lagt handlingen til Ikea. Så langt har 1,2 millioner sett videoen.

- Jeg elsker «Gravity» og syns traileren var helt unik. Jeg prøver stadig å komme opp med ideer til kortfilmer og det å gå seg vill på Ikea virket som en enkel parallell til «Gravity»-traileren, sier Hubbard i et intervju med magasinet Filmmaker.

Hubbard og vennene Alex Viola og Tyler Newhouse brukte tre timer på å filme på Ikea, uten at den svenske møbelgiganten var klar over det.

- Vi bare gikk rundt og filmet og vakte ikke så mye oppmerksomhet, sier Hubbard, som filmet videoen med speilreflekskameraet Canon 5D Mark III for å kunne være ekstra mobil.

Ikea: - Ganske morsom De fleste kjenner seg igjen i at man kan gå seg vill i Ikeas jungel av sofaer, skap, kjøkkeninnredning og nips, men Ikea i Norge kan fortelle at de ikke har noen tall på hvor mange som går seg vill.

- Vi har ingen undersøkelser eller liknende som gir oss noen innsikt i om folk går seg vill på Ikea. Vi har satt inn ulike tiltak for å hjelpe kunden, blant annet markører på gulvet, kart og snarveier. Dette er et arbeid som stadig pågår og her kan vi nok bli bedre, skriver Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i Ikea Norge, i en epost til Dagbladet.

Thommesen kan opplyse om at amerikanske Ikea-varehus er nesten identiske med norske.

- Det er verre med de asiatiske varehusene, som er veldig annerledes fra dem vi kjenner her til lands.

- Hva synes Ikea i Norge om videoen?

- Videoen er jo først og fremst veldig godt laget. Godt skuespill, godt fortalt og rett og slett ganske morsom. Den er spredt mye internt hos oss allerede og gikk mante en god latter, skriver kommunikasjonssjef Thommesen.