Laget «Titanic» med is i magen

Du skal ha is i magen når du går til sjefen og ber om en halv milliard til. Jon Landau bar på et isfjell og fikk pengene. Og slik fikk vi «Titanic». - Vi kunne ikke ha gjort det billigere, sier produsenten av filmen som kan håve inn hele 14 Oscar.

Den 23. mars står sannsynligvis Jon Landau med regissør og medprodusent James Cameron på scenen i Shrine Auditorium i Los Angeles for å motta beste film-Oscar for «Titanic». Og skulle han ikke få den, eller noen av de 13 andre prisene filmen er nominert til, så har «Titanic» likevel fått sin happy ending:

- Oscar er bare toppen av kransekaka. Vi har laget en film for publikum og ikke for Oscar-juryene. Men når det er sagt, er jeg selvsagt veldig glad for nominasjonene, ikke minst fordi de betyr anerkjennelse til alle som har jobbet med filmen - lydfolk, lysfolk, designere. Jeg ringte de nominerte og gratulerte dem straks jeg fikk nyheten.

Totalopplevelse

Men viktigst for Landau, altså: Kinopublikum. Og de har snart kjøpt «Titanic»-billetter for fem milliarder fem hundre millioner kroner. Litt rundt regnet betyr det at filmen spilte inn to millioner bare i løpet av den halve timen Landau snakket med Dagbladet i går. Før denne avisa går til resirkulering, har filminntektene nådd to norske kulturbudsjetter.

- Vi hadde nylig premiere i Moskva - og lenger unna Hollywood er det vanskelig å komme. Men likevel; russerne ler, gråter og jubler akkurat på de samme stedene som folk i San Diego, California. Slik vet jeg at vi har lyktes med det vi ville, sier Landau.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For lykken er ikke bare milliarder, selv for en durkdreven Hollywood-produsent som Landau:

- Målet vårt var å lage en film til å oppleve , ikke bare til å se på. Vi ville lage den totale kino-opplevelsen.

Det var slett ikke alle som trodde at han og Cameron ville lykkes. Det er spunnet atskillige spådommer omkring ord som «synke», «katastrofe» og «toppen av isfjellet» i løpet av det siste året.

Storslått drama flyter fint
Storslått drama flyter fint Vis mer

Aldri gjort før

For ikke bare var «Titanic» et økonomisk risikabelt prosjekt i utgangspunktet. Etter at Landau og Cameron hadde filmet en stund, ble den dobbelt så dyr som planlagt.

- Vi trodde vi skulle greie oss med 125 millioner dollar. Men ingen hadde laget en film på denne måten før og det samme skjedde som når man utvikler ny romforskning: Det blir dyrere enn planlagt. Ingen hadde bygd et slikt studio, med en båt som skulle heves og senkes i vannet. Vi hadde minst 8000 mennesker i arbeid hver uke, vi bygde en hel by, med sitt eget sykehus og brannvesen, vi bygde strøm- og telefonlinjer...

- Men hvordan klarte dere å få tak i alle pengene?

- Vi sa til sjefene i Fox og Paramount: Det er dette som skal til for at filmen skal bli slik vi vil ha den. De ønsket selvsagt at vi skulle spare, men tvang oss aldri til å gjøre dårlige kompromisser.

Og det er de nok glade for i dag, selv om det har vært mange søvnløse netter for Hollywood-toppene i tida fra sluttsummen for «Titanic» ble presentert, til suksessen var et faktum.

Én milliard fire hundre og syttisju millioner kroner sto det på regningen da filmen ble levert. Så skulle den markedsføres: Det kostet om lag tre hundre og syttifem millioner kroner.

Lite søvn

I tillegg kommer ni hundre og trettisju millioner kroner til det gigantiske vanntankstudioet i Mexico, en langvarig og lønnsom investering som holdes utenfor filmregnskapet. Tanken ble bygd for å gi plass til den 235 meter lange kopien av skipet «som ikke kunne synke».

Til sammen, minus tankstudioet: Én milliard åtte hundre og femtito millioner kroner - eller 1852 000 000. Sånn omtrent.

- Selv sov jeg bare tre timer hver natt under produksjonen, men da sov jeg som en stein. For du vet: De pengene vi laget film av, ville aldri ha gått til veldedighet uansett, sier Landau.

SUKSESS: Jon Landau har produsert «Titanic»: - Og det er noe jeg skal fortelle barnebarna mine.