GLAD LAKS: Oppdrettslaksen er i ferd med å ødelegge en av våre store skatter, de norske fjordene, skriver artikkelforfatteren. Laksen på bildet svømmer fritt, og er en ekte gladlaks. Foto: Lars Laursen / NTB Scanpix
GLAD LAKS: Oppdrettslaksen er i ferd med å ødelegge en av våre store skatter, de norske fjordene, skriver artikkelforfatteren. Laksen på bildet svømmer fritt, og er en ekte gladlaks. Foto: Lars Laursen / NTB ScanpixVis mer

Laks er den nye palmeoljen

«Gladlaksen» skal være sunnere og mer bærekraftig enn annen oppdrettslaks. Kampanjen er en fiasko.

Meninger

Laksen er Norges Ikea, mener statsminister Erna Solberg. Laksen er Norges palmeolje, mener jeg.

Mens produksjon av palmeoljen står for massiv ødeleggelse av regnskogen i Indonesia, er oppdrettslaksen i ferd med å ødelegge en av våre store skatter; de norske fjordene.

Rømming, lus og forurensing er den nye normalen i oppdrettsnæringen. For eksempel er sjøørreten flere steder i Norge så full av lus at den står i fare for å forsvinne. Det samme gjelder villaksen (som jo egentlig heter laks, og ikke villaks). Seien sliter også. Seien er en stimfisk som egentlig gjør lange vandringer. Ikke nå lenger. Et overvåkingsprogram i Rogaland, Ryfylkeprosjektet, viser at seien nå står stille og beiter under oppdrettsanleggene. Her sluker den i seg avfall fra anlegget. En sei full av kraftfôr er så slapp i kjøttet og av så dårlig kvalitet at den verken kan spises eller selges.

Både oppdrettsnæringen og vekstkåte politikere innrømmer at problemene er gigantiske. Likevel planlegges det en kraftig vekst. Da fiskeriministerens statssekretær, Amund Drønen Ringdal, nylig var i Rogaland, så han for seg en flerdobling av norsk oppdrettsproduksjon. Kanskje en femdobling. Om ikke dette blir i lukkede anlegg, kan vi si god kveld til de en gang så rene norske fjordene.

Den gode nyheten er at ødeleggelsene oppdrettsnæringen som står bak blir mer og mer kjent - både i Norge og utlandet. Omdømmet raser. Derfor har Lerøy forsøkt seg på en markedsføringskampanje for et produkt de kaller «Gladlaks». «Gladlaksen» skal være sunnere og mer bærekraftig enn annen oppdrettslaks.

Kampanjen er en fiasko, og Forbrukerrådet har avslørt kampanjen som juks. «Gladlaksen» er akkurat som annen oppdrettslaks.

I Norge har palmeolje blitt et fy-ord. Forbrukerne nekter å kjøpe produkter som inneholder palmeolje. Derfor har matprodusenter i Norge sluttet helt å bruke palmeolje. Rema 1000 reklamerer stort med å være fri for palmeoljeprodukter.

Nå er det oppdrettslaksens tur. Med veksten som er foreslått, vil miljøødeleggelsene bli enorme. Norske forbrukere har tidligere vist at de ikke ønsker mat som ødelegger miljøet.

Derfor blir laks den nye palmeoljen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook