Anmeldelse: Lambchop - «This (Is What I Wanted To Tell You)»

Lambchops auto-tune-fadese

I sedvanlig pludreform, men litt for glad i knotter.

EN MODERNE WAGNER: Albumaktuelle Lambchop er Kurt Wagner - og omvendt. 14. april spiller han og bandet på Røverstaden i Oslo. Foto: Steve Gullick
EN MODERNE WAGNER: Albumaktuelle Lambchop er Kurt Wagner - og omvendt. 14. april spiller han og bandet på Røverstaden i Oslo. Foto: Steve GullickVis mer

ALBUM: Lambchops «Nixon» står seg fortsatt som ett av de beste albumene som ble gitt ut på begynnelsen av dette tusenåret, den gangen de gikk under «alternativ country»-paraplyen. «This (Is What I Wanted To Tell You)» er, 19 år etter, dessverre ikke i nærheten - verken sjanger- eller kvalitetsmessig

«This (Is What I Wanted To Tell You)»

Lambchop

3 1 6

Soul / easy listening / jazz

2019
Plateselskap:

City Slang

«Lambchop går i feil retning.»
Se alle anmeldelser

Leken

Lambchop er mer og mer et redskap for låtskriver og vokalist Kurt Wagners musikalske lekenhet og eksperiment-iver. Akkurat som Bon Iver på «22, A Million» i 2016, gjorde eksentrikeren auto-tune til en greie på det forrige albumet, «Flotus» samme år - men da bare i beskjeden målestokk.

Samtidig åpnet han opp for bruk av elektronika. Denne gang sjonglerer han kammer-pop, soul, easy listening, chill out og jazz, men dessverre går han også enda lenger i sin auto-tune-fascinasjon.

Snodig

Den brukes gjerne for å korrigere sangen, men kan også brukes som en effekt for å forvrenge stemmen, så den høres ut som en robot - som Cher gjorde i sitt comeback for 21 år siden. Hennes «Believe» regnes som den første store hiten med auto-tSune, men det blir bare snodig og helt ute av tida når Lambchop nå bruker den samme effekten nesten gjennom hele dette albumet. Det er faktisk ganske irriterende!

Skrudd

Åpningen «The New Isn’t So You Anymore» er et godt eksempel på feilslått bruk. Derimot får han kryss i margen for å hente inn munnspilleren Charlie McCoy, som nylig også bidro på britiske Yolas glimrende soulalbum «Walk Through Fire».

Det er også en av mange skrudde titler fra Wagners hode. Teksten er også ganske sær, og den kler ham forsåvidt: «Michael Jackson just informed me / That Santa Claus is coming to town / I've tried hard to be good / But the days are just that many». «The Air Is Heavy And I Should Be Listening To You» er en annen.

«Saktemusikk»

«This (Is What I Wanted To Tell You)» etablerer raskt en stemning som vedvarer hele veien av myk pludremusikk. Det er ganske stillestående, men ikke uten en friskhet som kommer best til uttrykk i den fengende bestenoteringen «Everything For You», som absolutt er verdt en lytt, Auto-Tune eller ikke, og påfølgende «The Lasting Last Of You», der han oppsummerer dagen greit: «It's been a fucking lovely day»! «The December-ish You» og avsluttende (og korte) «Flower» havner også på pluss-siden.

Munnspill

Med seg har Wagner som vanlig Tony Crow på piano, Matt Swanson på bass og dessuten nykommeren, i Lambchop-sammenheng, Matthew McCaughan (Bon Iver / Hiss Golden Messenger) på trommer og synth. Sistnevnte er sentral også fordi han har skrevet fem av åtte låter sammen med Wagner.

De samme fem er alle over seks minutter lange, og her dveles det i overkant mye. Flere av dem hadde vært bedre om de hadde blitt kortet ned. Som medprodusent har Wagner kanskje blitt litt for glad i sine egne ideer.

Han er også kjent som en kulthelt som har fått et solid fotfeste i Norge. På «This (Is What I Wanted To Tell You)» er han mer kult enn helt.

Lambchop spiller på Røverstaden i Oslo 14. april.