Landskap med gravanemaskiner

En liten grønn park i en fredfull sørlandsby blir plutselig et kommerst sirkus. Gravane er så stappfull av reklamefolk og mediafolk at strømmen går.

SE FOR DEG EN liten, grønn park i en liten, kristen by. Se for deg en gammel dame som går over gresset. Hun har en puddel i bånd, en oksesteik i komfyren, et liv i fred.

SLIK SÅ DET ut i Gravane i Kristiansand forrige lørdag. Før jeg kom kjørende i en varebil fullastet med datamaskiner, journalistiske planer, redaksjonelt konkurranseinstinkt, avisstativer, plakater, gratis capser, gratis hatter, gratis nøkkelringer og gratis, sammenleggbare stoler. En varebil med snekkere og fem interiørarkitekter hadde allerede ankommet. Bak meg kom en varebil med designermøbler. Og helt til sist kom et fly med journalister og fotografer.

SNART FIKK VI SELSKAP av Telenor Plus, OYO, NRK Petre, NRK1, NRK Upunkt, MTV Nordic, Coca Cola, Sony, Free Record Shop og en semitrailer fra PlayStation. Vi skulte på hverandre. «Hvor stor stand skal de bygge i år?» «Hvor mange hundre tusen skal de bruke på Quarten?» «Skal de bruke over en million?» «Helvete, jeg tror de har slått på stortromma.»

HVERT ÅR ER kritikken den samme: Quartfestivalen har blitt for kommersiell. Det er for mange multinasjonale selskaper med aggressive kampanjer samlet på ett sted. Det er for mange mediafolk. Det er for mange gratis dingsebomser som deles ut av for mange sytten år gamle babes med for mange logoer på t-skjortene sine. Det er for mange 29-åringer med midddels karakterer fra Norges Markedshøyskole som har fått planlegge for mange aktiviteter for mange måneder i forveien.

MEN KRITIKERNE sitter ofte i glasshus. Selv sitter jeg i et blåfarget plasthus mellom Petre og OYO. Tusenvis av festivaldeltakere strømmer forbi. Ingen nevner ett ord om at Quart har blitt for kommersiell. Ingen spør hvorfor jeg er her. Det er ikke mulig å spørre om noe som helst. Det går ikke an å snakke fordi de spiller altfor høy musikk i ølteltet.

MEN DA STRØMMEN gikk, fordi det var for høyt strømforbruk i Gravane, kom det ei jente bort til meg. Hun var høy og vakker. Hun hadde falske Gucci-solbriller. Hun spurte:

- Har du en gratis nøkkelring til meg?

Artikkelforfatteren er reportasjeleder i Dagbladet FREDAG.

Send din mening som e-post til FREDAG og skriv «sterke utspill» i emneboksen, eller delta i debatten på Manual.

JIPPI FOR JIPPO: Quartfestivalen trekker til seg mange kommersielle aktører. Noen liker det ikke, men de fleste gir en lang en. Kanskje like greit, mener artikkelforfatteren. Bildet er tatt i sponsorområdet Gravane på Quart.