GRUNNLEGGERNE: Kan musikktjenesten Spotify skaffe penger til grunnfjellet av artister og opphavsmenn, og ikke bare til en liten håndfull giganter i platebransjen samt grunnleggerne Daniel Ek og Martin Lorentzon og de andre aksjonærene? Foto: SPOTIFY
GRUNNLEGGERNE: Kan musikktjenesten Spotify skaffe penger til grunnfjellet av artister og opphavsmenn, og ikke bare til en liten håndfull giganter i platebransjen samt grunnleggerne Daniel Ek og Martin Lorentzon og de andre aksjonærene? Foto: SPOTIFYVis mer

Lang vei fram for de nye musikktjenestene på nett

Show me the money!

(Dagbladet.no): Er musikktjenester som Spotify og Wimp redningen for rettighetshavere, plateselskaper og musikkhungrige nettbrukere, eller dot com-aktige konstruksjoner uten langsiktig økonomisk bærekraft?

DENNE UKA forteller artister og plateselskap i henholdsvis Sverige og Norge to ganske forskjellige historier om pengestrømmen fra streamingtjenesten Spotify.

For å ha sagt det med én gang: Jeg tror Spotify er kommet for å bli.

Men DB.no avslørte igår at flere norske plateselskaper som i sommer har mottatt de første avregningene fra Spotify, har en fortjeneste som må karakteriseres som ekstremt lav. Idag fulgte flere artister og plateselskapsfolk opp med karakteristikker som sjokkerende og latterlig.

En rekke eksempler viser at mangfoldige tusen avspillinger på Spotify gir inntekter som knapt holder til en halvliter øl. Og definitivt ikke til å drive plateselskap, eller til å livnære seg som artist.

DET ER USIKKERT om eksemplene er fult ut representative for hvilke inntekter plateselskapene får. EMI i Norge opplyser til DB.no at Spotify er selskapets tredje største inntektskilde fra digitalt salg, men i et marked der iTunes dominerer voldsomt betyr ikke nødvendigvis en tredjeplass særlig mye i kroner og øre.

I Sverige opplyser plateselskapene Sony og Universal til nyhetsbyrået TT at de tjener mer på Spotify enn på iTunes. Dermed er situasjonen en helt annen enn den de norske kollegene forteller om.

Mye tyder på at den store underskogen av mindre selskaper med få utgivelser kommer dårlig ut, mens de store selskapene med tunge backkataloger tjener mest på Spotifys modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er forsåvidt ikke noen nyhet at den unge nettøkonomiens forretningsmodeller kan få absurde utslag på utbetalinger fra populære nettjenester til rettighetshavere. Tidligere i år skrev jeg om låtskriveren Pete Waterman, som tjente en drøy hundrelapp på 153 millioner YouTube-visninger av Rick Astleys «Never Gonna Give You Up».

NÅ OPPLEVER MANGE noe tilsvarende med Spotify, men rapportene fra Sverige gir likevel et visst grunnlag for en viss framtidsoptimisme. Det er usikkert hva som vil skje med nivået på utbetalingene til rettighetshaverne om andelen betalende premium-abonnenter øker, men man må nesten ta for gitt at en del av inntektene vil havne hos dem som eier rettighetene til musikken.

Modellen er åpenbart ikke ferdigutviklet. Men også artister som så langt bare har fått knapper og glansbilder fra Spotify, mener den har framtida for seg.

Etter at det ble kjent at alle de fire store, multinasjonale plateselskapene har vært inne på eiersiden i Spotify siden i oktober i fjor, og at plateselskapenes aksjeposter (totalt 18 prosent fordelt på de fire store, EMI, Warner, Universal og Sony) ble overdratt for nærmest symbolske beløp i bytte mot velvillighet og tilgang til selskapenes rikholdige kataloger, har det vært fristende å se lyst på situasjonen.

MED PLATEBRANSJEN
aktivt inne på eiersida, burde risikoen være mindre for at noen trekker ut pluggen for en tjeneste som allerede er blitt en trofast følgesvenn for mange musikkvenner over hele verden. Rådet til platebransjen er å ha is i magen. Mye is.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at målet på Spotifys suksess er om tjenesten kan holde liv i dagens plateselskaper. Men hvis heller ikke artister og opphavsmenn tjener penger, har ikke tjenesten noe langt liv foran seg.

DET ER FORT GJORT for en musikkfan å bli avhengig av Spotify. Men velviljen til de som fyller tjenesten med musikk blir ikke langvarig hvis pengene uteblir.

Da kan veien fram for de nye musikktjenestene på nett bli lang og tung.

Følg meg på Twitter: @janomdahl