Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Langt fra halvveis

Vi har endelig fått se «Half-Life 2», og kan med lettelse bekrefte at spillet så absolutt lever opp til forventningene.

LOS ANGELES (Dagbladet.no): På en lukket pressevisning på E3-messen igår, viste Valve for første gang fram en spilldemo av «Half-Life 2». Helt siden originalen ble gitt ut i 1998, er spillserien etablert som en av verdens beste førstepersonsskytere.

Det var derfor svært spennende å se om Valve ville klare å levere en verdig oppfølger - og ut i fra det de viste fram, er svaret definitivt ja. Før selve spillet ble vist fram, fikk vi se en teknologisk demonstrajon av den nye grafikkmotoren «Source». Den dresskledte tøffingen G-man dukket opp på skjermen, og vi fikk vite at ansiktet hans - og alle de andres i spillet - består av 40 forskjellige «muskler». Dette ga en tidligere usett gjengivelse av følelser og sinnstemning, og kombinert med fantastisk bra modellgjengivelse lovet alt bra for resten av presentasjonen. Det er verdt å nevne at spillet er laget ved hjelp av samme teknikk som ble brukt til å lage filmer som «Toy Story» og «Monsters Inc.».

Virkelighetsnært

Deretter ble vi vist hvordan gjenstander i spillet oppfører seg rent fysisk - nemlig prikk likt slik de ville gjort i virkeligheten. Treverk flises opp dersom du skyter på det, og hiver du en madrass bortover gulvet ser det fullstendig virkelighetstro ut.

Selve spillet er ubeskrivelig detaljrikt, og en grafisk perle helt øverst på skalaen. Vi fikk se noen spillsekvenser der hovedpersonen Gordon Freeman kjemper seg gjennom forskjellige miljøer. Du vil sjelden møte motstandere alene i spillet, stort sett har Gordon medhjelpere med tilsynelatende imponerende kunstig intelligens - og de er ikke bare mennesker. Ved å kaste noen spesielle feromon-sporer mot fiendene, kan man lokke fram billelignende udyr som kjapt rydder vei i vellinga.

Også kjøretøyer

En annen ny egenskap ved spillet, er at Gordon kan føre forskjellige kjøretøyer. Vi så ham entre en buggy, og villmannskjøre i terrenget i forsøk på å komme unna et hissig, kulesprøytende svevefartøy. Senere var Gordon midt oppi gatekamper i City 17, godt hjulpet av flere andre soldater. Der møtte han noen gigantiske «striders», som ikke var enkle å bli kvitt.

Det er bra det var mest gutter innom pressekonferansen, og ikke jenter med samme forhold til spill som de som med åpen munn bevitnet «Half-Life 2» - for da hadde ikke et sete forblitt tørt.

Valve er muligens en smule optimistiske når de sier spillet kommer til PC og Xbox 30. september i år, men det er lov å håpe.

DÆVEN: Allerede før «Half-Life 2» er kommet i butikken, er det trygt å kalle det en moderne klassiker.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media