Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Langt fra kaos i skolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ELEVUNDERSØKELSEN: Dagbladets påstand om kaos i norsk skole har ikke dekning verken i Elevundersøkelsen 2006 eller i annen forskning på området. Vi ønsker derfor å gi et mer nyansert bilde enn hva som kom fram i Dagbladets artikkel 30. oktober.Resultatene fra den årlige Elevundersøkelsen viser at det er små forskjeller i elevenes læringsmiljø fra tidligere år. Undersøkelsen slår også fast at de aller fleste elevene trives både faglig og sosialt på skolen. Dette kan umulig gi grunnlag for påstanden om kaotiske tilstander i skolen, selv om svakhetene som avdekkes i undersøkelsen åpenbart må følges opp med nødvendige tiltak.Elevundersøkelsen viser at elevmedvirkning fortsatt er en viktig utfordring for norsk skole. Altfor mange elever svarer at de har for liten medbestemmelse når opplæringen skal planlegges og gjennomføres. Skolene trenger mer kunn-skap om hvordan de kan arbeide for å trekke elevene mer aktivt med i beslutninger om innhold og arbeidsformer så vel som i vurdering av eget arbeid.Elevenes kjennskap til målene i de ulike fagene er mangelfull. Her ligger det en utfordring som det er nødvendig å ta fatt i. Kunnskapsløftet fokuserer på hva elevene skal mestre på ulike klassetrinn. Vi håper derfor reformen vil gjøre det lettere for skolene å involvere elevene mer i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Vi tror at dette vil bidra til å redusere bråk og uro i timene, ved at økt elevmedvirkning gir enda mer motiverte elever. Nettopp hovedfunnet i Elevundersøkelsen, at «det store flertallet av elever trives godt på skolen og er fornøyd med skolen sin», er et godt utgangspunkt for den reformen vi er i gang med.