Dyrevernorganisasjon:

Lanserer kolleksjon av «menneskehud»

Dyrevernorganisasjonen PETA har på sine nettsider lansert en fiktiv kleskolleksjon, for å rette oppmerksomheten mot klesindustriens behandling av dyr.

MENNESKESKAPT: Denne baggen, laget av huden til «Dwayne», er et av de fiktive produktene «til salgs» på PETAs nettsider. Foto: Urban Outraged / PETA.
MENNESKESKAPT: Denne baggen, laget av huden til «Dwayne», er et av de fiktive produktene «til salgs» på PETAs nettsider. Foto: Urban Outraged / PETA. Vis mer
Publisert

People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) lanserte mandag 29. november nettsiden Urban Outraged.

Nettsiden ser ut som en vanlig nettbutikk, bortsett fra at klærne som selges gir seg ut for at er laget av menneskehud.

«Kjøp genuin menneskelig lær»

Nettsiden tilbyr blant annet en kjole laget av «Sophie», som de opplyser hadde en liten familie, men en stor følgerskare på internett.

NON STOP: En gorilla ble litt sinna på gjestene i en dyrepark i USA. Non Stop TV med Sondre Rahm og Christian Wehus. Vi lager Norges beste viralprogram som daglig gir deg de mest spektakulære klippene du ikke vil gå glipp av! Vis mer

«Dwayne The Weekender Bag» opplyses om at er laget av en mann fra São Paulo i Brasil, som har en kone og et lite barn.

«Beklager – hadde».

Foto: Urban Outraged / PETA.
Foto: Urban Outraged / PETA. Vis mer

Støvlene laget av «Meg» fra Philadelphia, som «hadde en familie som savner henne veldig mye», har en såle tilsynelatende laget av hennes tanngard.

Kampanje mot klesgigant

Når du prøver å kjøpe et av produktene blir du tatt med inn på en side med groteske bilder av mennesker med halvveis avrevet hud, og spørsmål om det er greit å lage klær på bekostning av dyrenes liv.

«Hvorfor er det greit å drepe kua for dens hud?»

«Hvorfor er du ikke forferdet av hva som allerede er i klesskapet ditt?»

Foto: Urban Outraged / PETA
Foto: Urban Outraged / PETA Vis mer

Deretter retter organisasjonen pekefingeren mot Urban Outfitters, en amerikansk kleskjede som også eier butikker som Free People og Anthropologie.

«Butikkene deres selger allerede luksuriøse, dyrefrie tekstiler, så det burde være enkelt for dem å bare selge dem og fjerne alle dyrebaserte produkter», skriver PETA.

Foto: Urban Outraged / PETA
Foto: Urban Outraged / PETA Vis mer

Kritisert

Kampanjen har skapt sterke reaksjoner.

Mange påpeker absurditeten i kampanjen mister noe av brodden da dette faktisk skjedde i USA under slavetiden. Kurator på Jim Crow-museet, Dr. David Pilgrim, har tidligere opplyst om at hud fra døde slaver i noen tilfeller ble brukt til å lage sko.

En annen twitterbruker påpeker at PETA starter i feil ende, fordi lær er et biprodukt av kjøttindustrien.

Kontroversiell organisasjon

PETA har tidligere har gjort seg bemerket for sine karakteristisk støtende kampanjer for veganisme.

I februar rettet organisasjonen oppmerksomheten mot pelsindustrien gjennom en video, der luksuriøse reklamebilder for pels ble kryssklippet med virkelige bilder av dyr som ble mishandlet.

I 2008 lanserte de kampanjen «Got autism?» der de hevdet det fantes en forbindelse mellom drikking av kumelk og autisme. Påstanden har blitt sterkt kritisert, og tilbakevist av fagmiljøer.

I 2009 protesterte medlemmer i organisasjonen på et hundeshow i New York utkledd som medlemmer av Ku Klux Klan, mens de delte ut brosjyrer som beskyldte kennelklubben hadde de samme målene om «rene blodlinjer».

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer