Lanserer stygg-TV

Stygge konkurrerer om å være styggest. Premien er en plastisk operasjon. Vi snakker om siste skudd på dokusåpe-stammen.

Neppe overraskende at USA er åstedet for den nye sjokk-såpen, hvor det å være stygg for én gangs skyld er konkurransefortrinnet.

Pen premie

TV-selskapet ABC annonserer nå etter «unattractive people for surgery» som vil være med. Den forlokkende premien i TV-serien, som foreløpig kalles «Extreme Makeover», er å bli pen.

ABC har alliert seg med en plastikk-kirurg fra Beverly Hills, som skal gjennomføre en total forandring av vinnernes utseende. Både ansikt og kropp skal forbedres, for to kvinner og en mann, som viser seg å være de styggeste og heldigste.

Ikke på norsk...

Skal man tro norske programsjefer, blir det neppe aktuelt å lansere dette programkonseptet i Norge. Det samme ble imidlertid også sagt om «Robinson» for få år tilbake...

Eivind Landsverk, programdirektør TVNorge: - Umiddelbart høres det kynisk spekulativt ut, men jeg må se den først. Det er avhengig av vinklingen, om det gjøres med humor og glimt i øyet eller i negativ forstand. Jeg tror ikke Norge er modent for en norsk versjon. Vi er nå en gang alle født forskjellige, ikke alle er skapt vakre, og mennesker bør respekteres for det de er.

Jon Ola Sand, prosjektsjef i NRKs underholdningsavdeling: - Ikke aktuelt for NRK på nåværende tidspunkt. Sier ikke det seg selv? Vi har en helt annen kulturbakgrunn her i Norge. Når vi tar USA-formater hit, fornorsker vi det, glatter ut svingene. Men man kan jo aldri vite hva som skjer om ti år.

Hans Peter Hognestad, programsjef TV3: - Det blir for ekstremt for det norske folk og for meg. Selv om vi sa det samme om «Robinson» for tre år siden. Det blir for udelikat å vise folk fordi de fra naturens side er stygge.

Nils Ketil Andresen, programdirektør TV2: - Høres ikke ut som et typisk TV2-produkt. For spekulativt til å være oss. I utgangspunktet synes jeg ikke man skal stimulere folk til å være misfornøyd med seg selv.