Dagbladet har sett nærmere på høstens sendinger med «God kveld Norge» (TV 2), «Grosvold» (NRK) og «Senkveld» (TV 2), og funnet at omfanget av lanseringsjournalistikk har økt i forhold til vårsesongen:
I «God kveld Norge» ble det i høst lansert 5,3 produkt per program, mot 4 i vår. Halvparten av intervjuobjektene (52,0 prosent) hadde noe å lansere.
I «Senkveld» økte, i samme periode, antallet lanseringer fra 2,5 til 3,3 produkt per program. Hele 59,1 prosent av gjestene var med på å lansere et produkt.
«Grosvold» hadde omtrent like mange lanseringer (2,3 produkt per program) i sin første sesong som «Først & sist» hadde i sin siste sesong (2,4 per program). Mer enn halvparten av gjestene (54,4 prosent) snakket om et nytt produkt.
Økt omfang
– Tallene gir et klart bilde av at det blir mer og mer av lanseringsjournalistikk i norske underholdningsprogram på tv, sier medieanalytiker Tommy Brakstad til Dagbladet.
Han tror dette har sammenheng med at mediemangfoldet er blitt så mye større, samtidig som vi i Norge bare har et begrenset antall kjendiser å ta av.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger