Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Lanseringskveld med Thomas og Harald

Tre av fem gjester i høstens «Senkveld»-program på TV 2 var der for å lansere ei bok, ei plate eller et annet produkt.

Dagbladet har sett nærmere på høstens sendinger med «God kveld Norge» (TV 2), «Grosvold» (NRK) og «Senkveld» (TV 2), og funnet at omfanget av lanseringsjournalistikk har økt i forhold til vårsesongen:

• I «God kveld Norge» ble det i høst lansert 5,3 produkt per program, mot 4 i vår. Halvparten av intervjuobjektene (52,0 prosent) hadde noe å lansere.

• I «Senkveld» økte, i samme periode, antallet lanseringer fra 2,5 til 3,3 produkt per program. Hele 59,1 prosent av gjestene var med på å lansere et produkt.

• «Grosvold» hadde omtrent like mange lanseringer (2,3 produkt per program) i sin første sesong som «Først & sist» hadde i sin siste sesong (2,4 per program). Mer enn halvparten av gjestene (54,4 prosent) snakket om et nytt produkt.

Økt omfang

– Tallene gir et klart bilde av at det blir mer og mer av lanseringsjournalistikk i norske underholdningsprogram på tv, sier medieanalytiker Tommy Brakstad til Dagbladet.

Han tror dette har sammenheng med at mediemangfoldet er blitt så mye større, samtidig som vi i Norge bare har et begrenset antall kjendiser å ta av.

– Jeg tror vi vil se enda mer av dette i framtida. Gravejournalistikken lider under ressursknapphet og tv-kanalenes kamp om oppmerksomhet. Man får mindre tid til å gjøre sakene selv, og da er det lett å gripe til ferdigsydde opplegg. Lanseringer er enkle å presentere redaksjonelt, sier Brakstad.

LANSERINGSKANAL: Tre av fem «Senkveld»-gjester lanserer nye plater, bøker eller andre produkter. Håndballjentene er blant unntakene. Foto: SCANPIX
LANSERINGSKANAL: Tre av fem «Senkveld»-gjester lanserer nye plater, bøker eller andre produkter. Håndballjentene er blant unntakene. Foto: SCANPIX Vis mer

TV-nyheter

Lista over hvilke produkter som ble lansert i de tre tv-programmene i høst, toppes av tv- og radionyheter (41 lanseringer), tett fulgt av bøker (31), plater (26) og film/video (22). «Grosvold» og «Senkveld» lanserte flest bøker, mens det ble lansert flest tv- og radionyheter i «God kveld Norge».

– Dette er reklameorgie i beste sendetid. Det er klart tv-profileringen har stor betydning for produktene som lanseres og for folkene bak produktene, sier Brakstad.

Han viser til at redaksjonell omtale har en langt høyere verdi enn kjøpt reklameplass.

– Det har sammenheng med at troverdigheten er større, men også at seerne er blitt mer selektive i forhold til hva de ser av reklame. Så det å få plantet redaksjonell omtale i program folk ser på, blir mer og mer viktig. Da kjøpes budskapet på en helt annen måte enn om man har 30 sekunder reklame mellom to program.

Viktigste program

– Hvilket program ser du på som den viktigste lanseringskanalen?

– Det er definitivt «Senkveld». TV 2 har arvet gullrekka på fredag, og etter hvert også hele tv-helga. Det at kringkastingssjefen går ut og sier at NRK ikke trenger å være størst på seertall, er vel også med på å bekrefte at de har senket ambisjonene sine.

– Hva med «Grosvold»?

– TV 2 treffer i større grad den nye generasjonen tv-seere, mens Anne Grosvold møter en eldre seergruppe. Hun har en tung profil og høy troverdighet, så man skal ikke undervurdere betydningen av å gjeste programmet hennes, men det inntar en annen posisjon. Jo eldre man er, dess mer etablerte vaner har man, og er vanskelig å påvirke. Derfor er nok den posisjonen TV 2 har tatt blant unge seere veldig viktig, sier Tommy Brakstad.

Les også: «Grosvold» er like mannsdominert som «Først & sist».

LANSERINGSKANAL 3: Også «God kveld, Norge» med Dorthe Skappel er et viktig program for lansering av produkter.
LANSERINGSKANAL 2: Også «Grosvold» er et viktig program for lansering av produkter. Mer enn 50 prosent av høstens gjester snakket om et nytt produkt.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media