KVALITET: «Det lover dårlig når NRK Drama ikke fokuserer på kjernen, nemlig hva de leverer av nyskapende, samfunnsengasjert og kunstnerisk innhold », skriver artikkelforfatteren. NRK Drama-sjef Hans Rossiné (bildet) har skapt debatt etter de bestemte å gi manusforfattere mer vekt. Foto: Lars Eivind Bones
KVALITET: «Det lover dårlig når NRK Drama ikke fokuserer på kjernen, nemlig hva de leverer av nyskapende, samfunnsengasjert og kunstnerisk innhold », skriver artikkelforfatteren. NRK Drama-sjef Hans Rossiné (bildet) har skapt debatt etter de bestemte å gi manusforfattere mer vekt. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

«En sterk regissør»

Større summer bør settes ut til den eksterne bransjen.

Hvorfor ønsker Hans Rossiné å løse problemene til NRK Drama ved å skyve regissørene fra seg og ved gi «makt» som verktøy til forfatterne? Manusforfattere og regissører er uløselig knyttet til hverandre på enhver film- og tv-produksjon, derfor er det lite konstruktivt av NRK Dramas ledelse å skyve viktige innholdsleverandører fra seg.

Og hvorfor angriper manusforfatter, Arne Berggren, «sterke regissører» når han selv er regissør? Showrunner oppleves kanskje som et mer naturlig ord for Berggren når han beskriver seg selv, men det fjerner ikke opplevelsen av at han med sitt utspill skaper et skille mellom to fagfunksjoner som er uatskillelige. Uansett om manusforfatter og regissør er én og samme person, eller to personer som samarbeider, så trengs unike evner innen begge felt.

Det er ikke alltid slik at den beste filmen eller tv-serien kommer ut av å være så medgjørlig som mulig, men gjennom å ha en unik idé som kanskje ikke alle andre forstår umiddelbart. En sterk regissør og/eller manusforfatter får med seg sine medarbeidere på sin visjon og skaper dynamikk i den kreative prosessen. Uten å flytte grenser med originalitet og særegne temaer vil Norge aldri oppleve å puste den danske «nordic-noir»-bølgen i nakken eller være i nærheten av å produsere noe som likner en HBO-produksjon. Det krever stor teft å sette sammen den rette konstellasjonen av mennesker som skaper slike kreative løft.

Sterke regissører og manusforfattere trenger dyktige og modige ledere. Så hvis man sitter på toppen av næringskjeden, slik som Rossiné og Berggren, med ressurser til å ansette andre, burde det være attraktivt å tiltrekke seg de beste aktørene og være modig, framfor å frykte altfor sterke egenskaper. Det lover dårlig når NRK Drama ikke fokuserer på problemets kjerne, nemlig hva de leverer av nyskapende, samfunnsengasjert og kunstnerisk innhold for den store summen av publikums skattepenger de brenner av på drama hvert år. Publikum har i dag et godt trenet øye når det gjelder tv-serier, og det er lett å velge en dvd med en utenlandsk serie i stedet. Det gjør det betimelig å forlange at mye større summer settes ut til den eksterne bransjen slik at selvstendige produsenter og mer kreative ledere kan få være med å kvalitetssikre norske tv-serier.

NFR ønsker at debatten løftes fra splid og personangrep på regissører til å ta på alvor at vi er en bransje hvor vi er avhengig av hverandre og at bare gode samarbeid vil gjøre oss i stand til å levere de norske dramaseriene som publikum fortjener å se på tv.

Følg oss på Twitter