SVENSK KRITIKK Ehsan Fadakar fra svenske Aftonbladet skapte debatt da han 13. november skrev kommentaren «Norge är ett själviskt land som behandlar de fattigaste som djur». Foto: Skjermdump
SVENSK KRITIKK Ehsan Fadakar fra svenske Aftonbladet skapte debatt da han 13. november skrev kommentaren «Norge är ett själviskt land som behandlar de fattigaste som djur». Foto: SkjermdumpVis mer

«Her lukter det neger»

Endelig: En konstruktiv samtale etter Ehsan Fadakars artikkel.

Kommentar

Unyanserte utspill kan sette i gang gode debatter. Ehsan Fadakars kommentar forrige uke om det påstått gjennområtne norske samfunnsklimaet, har brakt fram mye med sterkt varierende verdi på interessant-barometeret. Søndag kveld kom det viktigste resultatet.

«Kunne vi reagert annerledes på den svenske kritikken», spurte Warsan Ismail retorisk på Twitter etter en debatt mellom Bjørn Stærk og Mina Adampour i Aftenposten. Adampour skriver blant annet at folk som kritiserer innvandrere ofte legger til: «Jeg snakker ikke om deg, da, men de andre». Hun forteller videre: «Så blir du gjerne strøket over skulderbladet. Det gjør vondt. For jeg er de andre.»Ismail ville få fram flere slike hverdagshistorier fra Norge, og startet hashtagen #norskrasisme.

Det skjer nemlig, på nattlige T-baner, i arbeidslivet og i butikken at folk forskjellsbehandles utelukkende på grunn av hudfarge eller navn. Blikk, hvisking eller tilrop i forbifarten, det er hverdagsrasismen.

Det er ikke noe særegent norsk ved det, vi må bare erkjenne at jo, det finnes her også. Sannsynligvis har vi alle elementer av den i oss. Og slik kan den oppleves for dem som rammes:

Mona Ebrahim (@Munsay): I femte klasse gikk medelever forbi meg i gangen og sa, høyt og tydelig, «Her lukter det faenma neger!»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fatemeh (@FatemehFE): Jeg hilser på en liten unge på bussholdepl en sommer i Grimstad. Mora drar henne i armen og sier at sånne snakker vi ikke med!

Warsan Ismail (@somalieren): Den eksplisitte rasismen er så mye greiere enn kollegaen som tydelig behandler AKKURAT deg veldig, veldig, veldig annerledes.

Emmanuel Jjunju (@ejjunju): Kona mi (PhD) begynte å bruke et kontor på Dragvoll, NTNU og ble kalt «vaskedama» av ei dame som trodde at kona ikke kan norsk.

Christer Espevik (@Espevik): Opplevde senest på fredag at en idiot ropte «hei pakkis» etter noen.

David Dajani (@klevelandohio): Jeg ble kalt «jævla jøde» på barneskolen. Helt til mobberne fant ut at pappa var araber. Så da ble det «jævla araber».

R-ordet er betent i norsk offentlighet. Man bør være forsiktige med å klistre det på folk, og det er lett å legge vibrato på alt som sies om det. Fra begge sider. Men slik er situasjonen: Vi er klar over at det finnes skepsis til islam. Fra det som bare er kritisk til det mer islamofobe. Samtidig har vi nærmest friskmeldt oss fra rasismen.

Det fine med å få det i twitterfeeden er at det ikke er noen enkelthistorie man kan avfeie. I Sverige har @vardagsrasismen 5000 tweets. @Rasismehverdag og #norskrasisme vil forhåpentlig fortsette å fortelle slike historier.

Hvis dette også kan bidra til at vi snakker mer om slike opplevelser på tvers av grupper, barn som får ropt «jøde» etter seg og blonde jenter som omtales som horer, så er vi kanskje et skritt videre.