«Sjeik Google»

Muslimske ungdommer er som alle andre ungdommer - de er på sosiale medier.

«Sjeik Google»
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Norske imamer må sette seg bak PC-skjermen for å komme i kontakt med ungdom som er i ferd med å gli inn i ekstreme miljøer.

Madina Institute og Islamsk Råd Norge hadde nylig invitert den velkjent amerikanske imamen, Sjeik Dr. Muhammad Al-Ninowy, til et seminar mot ekstremisme. Et av de viktigste poengene Sjeik Al-Ninowy la fram var at ungdommer blir egentlig ikke radikalisert i moskeene, men heller gjennom det han kalte for «Sjeik Google». Det er ingen tvil om at ungdommer disponerer mange timer på sosiale medier, som YouTube, Facebook og Twitter. Her forsøker muslimske ungdommer å lære om islam på egen hånd. Noen blir dessverre misledet og utvikler ekstreme tanker.

Journalisten Mah-Rukh Ali har tidligere skrevet om at imamer må ta opp emnet ekstremisme på moskeene oftere og at imamer må være synlige i debatter. Jeg er enig. Samtidig hjelper det ikke å møte ungdom bare på moskeen. Det er ikke stort oppmøte på moskeene. Flere islamske Facebook-sider på norsk har flere tusen medlemmer. De største moskeene i Norge har ikke så mange deltakere. Skal norske imamer nå muslimske ungdommer, må de på banen og engasjere seg i nettdiskusjonene for å vise hva Islam virkelig står for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer