Anmeldelse Film «Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr»

Lar slitne fedre sove på kino

«Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr» er familieunderholdning på det gjennomsnittlige.

FILM: Ok, så, det skal ikke være slik at familefilmer trenger å finne opp kruttet, eller noe mer barnevennlig, hver eneste gang. Det finnes noen velprøvde fortellinger som fortelles i ulike versjoner, igjen og igjen. Men sjansen er stor for at selv toåringen din vil himle med øynene til «Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr» og si «hørt den før».

Dette er historien om polarreven Svippen, som bor på Nordpolen og som så gjerne vil bli sledehund og kjøre posten gjennom villmarken — men filmen selv beveger seg ikke en centimeter utenfor oppkjørt løype. Jo, og så er det en jenterev Svippen prøver å imponere, det er en uttalt moral om at det beste er å være seg selv og jobbe sammen, og det bygger seg opp mot en masete konfrontasjon med en særs ukarismatisk slemming som, tro det eller ei, ønsker å ødelegge Svippens hjemsted.

Gjennomsnittlig underholdning

Det betyr ikke at «Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr» er ille å se på. Den er, som sådan, en proff, velsmurt, actionfylt og ganske gjennomsnittlig familiefilm av typen som kan underholde smårollingene mens far sover ut i kinosetet ved siden av. Det arktiske landskapet er gjengitt i en fin, dus fargepalett, men detaljene i snøen og husene er ikke gjengitt med den typen detaljer vi er vant til å se, etter å ha blitt skjemt bort av Pixar i noen tiår nå.

Klima i endring

«Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr» går ellers inn i en tendens i de siste årenes sjangerfilmer der bekymringer for naturen, og utbyttingen av den, ligger under. Det er ikke så vanskelig å se en bekymring for klimaendringene i kampen mot en ond ingeniør som vil bore Arktis i kne. Og det er i så fall en ok bevissthet å gi kjernepublikummet med seg på veien. Dette med å være seg selv har de antagelig fått med seg allerede.

«Operasjon Nordpolen — Svippen på eventyr»

Animasjon

Regi: Aaron Woodley