Larm i byen

By:Larm starter torsdag 14. februar i Trondheim. Som vanlig er bølgene høye og meningene mange.

OM TO DAGER møtes musikkbransjen i Trondheim for sjette år på rad. Bylarm har rukket å bli en institusjon i norsk musikkliv - et stadig viktigere arrangement, på godt og vondt, er vår mening. Bylarm blir utsatt for kritikk, både i forkant, under, og i etterkant av arrangementet. VG hevder at seminardelen ikke fungerer, og mener tydeligvis med det at dette elementet er det viktigste.

Bent Sæther i Motorpsycho, derimot, mener at alle gitarer som selges i Norge skulle vært utstyret med advarsel, og hevder at artister ikke må stole på platebransjen.

Aftenposten skriver at Bylarm er i ferd med å vokse seg for stor, og at Haugesund av den grunn trekker søknaden om å bli vertsby.

GRATISAVISA Natt & Dag mener tydeligvis at platebransjens folk, musikere og journalister er der for å knulle og drikke. I siste nummer skriver de at Bylarm bare er å regne som et forsinket julebord for bransjen. At det går mest i drikking og kopulering, og at det er mindre fokus på talentdyrking. Om 17- 18 år får vi kanskje en popstjerne som ble til under Bylarm 2003, skriver de. Det er lett og sleive og være stor i kjeften, men vi velger å tro at flertallet likevel har et mer seriøst forhold til Bylarm.

MEN BYLARM må regne med støy, både fra elektriske gitarer og kritiske journalister, sutrete musikere eller gretne bransjefolk. Det er sunt for et arrangement som Bylarm med høylytt meningsutveksling. Men er egentlig bransjetreffet fruktbart? Drukner talenter i et hav av utesteder som oversvømmes av fulle bransjefolk og journalister, som er mer opptatt av å henge i baren og ha seg, enn å få med seg det som skjer i norsk undergrunn? Vi mener nei.

Jo visst kan man finne mye å utsette på så vel seminar- og konsertdelen - som på deltakere. Men hvis man velger å være positiv og se det hele som en mellomting mellom en festival, happening og kurstilbud, har Bylarm mye for seg. Men arrangementet er fremdeles ungt og vitner om at det ennå ikke helt har funnet formen. Men Bylarm er som festivaler og andre større kulturarrangementer, den må modnes over tid og utvikles gjennom erfaring.