Last.fm åpner slusene

Nå blir enda mer musikk gratis på nett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Å finansiere musikk med reklame har vært en forretningsmodell godt betalte «futurister» og tekno-foredragsholdere har snakket om i årevis.

Nå har nettradioen Last.fm blitt en av flere aktører som tester ut konseptet i praksis.

Til nå har Last.fm basert seg på en modell der brukeren forteller hva slags musikk vedkommende liker, for så å spille låter som likner. Ideen har vært at folk skulle få muligheten til å sjekke ut nye band og artister.

Nå åpner imidlertid tjenesten for å spille spesifikke låter etter brukerens ønsker.

Søker du etter en sang, og den finnes i arkivet, skal du få anledning til å spille den tre ganger før du blir spurt om du vil kjøpe den via Itunes eller Amazons digitale musikkbutikk.

3,5 millioner sanger er i første omgang gjort tilgjengelig, og Last.fm-skaper Richard Jones skriver i sin blogg at han håper både flere land og flere titler kommer snart.

I første omgang er nemlig tjenesten kun tilgjengelig i USA, England og Tyskland.

Jones håper også at begrensningen på tre avspillinger med tiden skal forsvinne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer