Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Last.fm åpner slusene

Nå blir enda mer musikk gratis på nett.

(Dagbladet.no): Å finansiere musikk med reklame har vært en forretningsmodell godt betalte «futurister» og tekno-foredragsholdere har snakket om i årevis.

Nå har nettradioen Last.fm blitt en av flere aktører som tester ut konseptet i praksis.

Til nå har Last.fm basert seg på en modell der brukeren forteller hva slags musikk vedkommende liker, for så å spille låter som likner. Ideen har vært at folk skulle få muligheten til å sjekke ut nye band og artister.

Nå åpner imidlertid tjenesten for å spille spesifikke låter etter brukerens ønsker.

Søker du etter en sang, og den finnes i arkivet, skal du få anledning til å spille den tre ganger før du blir spurt om du vil kjøpe den via Itunes eller Amazons digitale musikkbutikk.

3,5 millioner sanger er i første omgang gjort tilgjengelig, og Last.fm-skaper Richard Jones skriver i sin blogg at han håper både flere land og flere titler kommer snart.

I første omgang er nemlig tjenesten kun tilgjengelig i USA, England og Tyskland.

Jones håper også at begrensningen på tre avspillinger med tiden skal forsvinne.

GRATIS CALYPSO!: Last.fm er den siste store aktøren som vil la deg streame musikk gratis. Foto: FAKSIMILE
GRATIS CALYPSO!: Last.fm er den siste store aktøren som vil la deg streame musikk gratis. Foto: FAKSIMILE Vis mer

Last.fm er ikke den første som prøver å selge musikk «on demand» - konkurrenter er for eksempel SpiralFrog og Imeem. Sistnevnte er imidlertid vanskeligere å bruke, og baserer seg på musikk som brukerne selv laster opp.

Nettradioen har også utviklet en tjeneste som skal gjøre det mulig å tjene penger via reklame for band uten platekontrakt.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media