- Låtskriving er langt mer komplisert

Forfatter Lars Saabye Christensen lager også musikk.

BLUESBRØDRE: Lars Saabye Christensen og Kåre Virud i bandet Norsk Utflukt ga ut plate sammen for første gang i 1993. I helga stod de på scenen på Notodden Blues Festival, noe som er en sjelden hendelse. 
Foto: John Terje Pedersen
BLUESBRØDRE: Lars Saabye Christensen og Kåre Virud i bandet Norsk Utflukt ga ut plate sammen for første gang i 1993. I helga stod de på scenen på Notodden Blues Festival, noe som er en sjelden hendelse. Foto: John Terje PedersenVis mer

(Dagbladet): Når Lars Saabye Christensen (59) ikke skriver prisbelønte romaner og annen litteratur, lager han blåpoetiske tekster som medlem av bandet Norsk Utflukt.

- Men dette er ikke noe jeg driver med på si. Det er ikke slik at jeg er med i Norsk Utflukt når jeg skal slappe av. Bandet er en veldig viktig del av forfatterskapet mitt og mange av låttekstene er nært knyttet til romanene mine og karakterene der. Jeg bærer det med meg hele tiden, forteller Saabye Christensen til Dagbladet.

Tonesatt dikt Sammen med musikere som Kåre Virud, Bugge Wesseltoft, Espen Fjelle, Tore Wildtauer og Baard Slagsvold, gir Saabye Christensen i dag ut sin femte plate på 20 år under navnet Norsk Utflukt.

Skiva består blant annet av en 40 minutter lang tonesatt versjon av Saabye Christensen-diktet «Long Distance Call».

Mens han som forfatter ikke får være med når kunsten hans møter publikum, han sitter ikke bak skuldra deres og sier ifra når de skal bla om, får han en annen slags tilknytning til mottakeren gjennom framføringen av musikken.

- Det handler om den kollektive opplevelsen. Å kunne skape noe der og da, i presens, uten muligheten til å bla tilbake, sier Saabye Christensen.

- Du må skape noe uten viskelær, utdyper makker Kåre Virud.

Annet vokabular Bluesen har altså alltid fulgt Saabye Christensen i forfatterskapet hans. Men har han forskjellige framgangsmåter når han skriver bøker og dikt enn når han skriver låttekster?

- Jeg har alltid været opptatt av sangtekster og jeg var opptatt av bluespoesien i forfatterskapet mitt på et tidlig tidspunkt. Det var noe med koblingen av det direkte og det usagte som alltid har fascinert meg. Men jeg skriver ikke en låttekst på samme måten som jeg skriver en bok. Det handler om at låtteksten må svinge hvis musikken skal svinge. Bestanddelene må dra i samme retning. Og det er en del tunge modernistiske metaforer som ikke helt hører hjemme i sangen og den musikalske poesiens utrykk. Det er jo mulig at jeg egentlig bare kommer til kort, men jeg tar i bruk et annet vokabular i låtskrivingen enn i litteraturen.

- Er det et enklere vokabular?

- Nei, aldeles ikke, det er langt mer komplisert. Det er ikke lettere å skrive låttekster enn bøker. Ikke minst på grunn av rytmen, språkets slagverk, som må være til stede, sier Saabye Christensen.

Klassisk bluestema Forfatteren sier at han tidlig oppdaget elementer i bluesen, gjennom musikken og tekstene til artister som Sonny Williamson, Willie Dixon og Howlin' Wolf, som han ikke så andre steder.

- Det er noe med den poetiske råskap i tekstene i den tradjsionelle bluesen som jeg på mange måter ikke fant i den dannede poesien. Og musikalsk synes jeg det er vakkert, rett og slett, sier han.

Innspillingen av «Long Distance Call» på den nye Norsk Utflukt-plata inneholder ifølge Saabye Christensen alle de klassiske bluestemaene.

- Kjærlighet, sjalusi, lengsel, minner, sinne og så videre. På mange måter ropte dette verket på musikk, så jeg hadde Norsk Utflukt i tankene da jeg skrev det og var ganske sikker på at dette var noe som ville kle bandet.

- Hvordan var det å sette musikk til dette, Kåre Virud?

- Det var en utfordring, men en veldig behagelig utfordring. Når teksten i utgangspunktet har stått alene, gjelder det å få musikken til å passe uten at det forstyrrer ordene, sier Virud, hvorpå Saabye Christensen repliserer:

- Teksten sto aleine og lengtet etter musikk.