Latterlig monster

Actionfylt sjangerblanding av horror og komedie.

FILM: Den sør-koreanske filmen «The Host» fortoner seg som en god, gammeldags monsterfilm i klasse med «Haisommer», «King Kong» eller «Godzilla», men den er atskillig mer moderne i uttrykket. Morsommere også.

Spørsmålet er om en monster-katastrofefilm kan fungere når skrekken plutselig tilføres pustepauser av komikk?

Men spørsmålet bør kanskje oppdateres: Er det mulig å holde seg skrekkslagen alvorlig tvers gjennom en eventyrfilm som for eksempel «Jurassic Park»?

Personlig har jeg stor sans for regissør Bong Joon-hos skeive blikk på sjangeren og hans tilbakelente lek med sjangerblandinger. Her er mer enn skrekk og komedie; en god porsjon politisk og økologisk kritikk ligger også innbakt i historien.

Mutant


Her dreier det seg om et laboratorium på en amerikansk militærbase i Sør-Korea der forskerne kvitter seg med mengder av gammel kjemi på en ikke foreskrevet måte. De dumper giften rett uti Han-elva som renner gjennom storbyen Seoul.

Noen år seinere oppdager forskrekkete sportsfiskere en «kjempefisk» som hopper ut av vannet. Vesenet har bein til å løpe med, finner til å svømme med og ser ellers ut som en blanding av en kjempeøgle og en dinosaur. Den svære, fryktinngytende kjeften sluker mennesker hele og spytter ut beinrestene. Det er Peter Jacksons selskap Weta som har ansvaret for spesialeffektene i denne filmen, og de er ikke snaue.

Farsepreg


Den litt dysfunksjonelle Park-familien sitter ringside til monsterdramaet, i og med at familiefaren driver en snackbod på elvebredden. Men familiens to mistilpassete sønner og datteren som er bueskytter i medaljeklassen blir et krigersk team når Parks 11-årige datterdatter Hyun-seo blir tatt av monsteret. De tror hun er død, og deltar i et offentlig sørgearrangement for monsterets ofre. Men så ringer mobiltelefonen. Hyun-seo er fanget men ikke spist.

Jakten på monsteret, og flukten fra myndighetene som internerer alle som har vært i berøring med udyret, er intens og actionpreget. Sør-koreanske myndigheter er sekundert av amerikanske «eksperter» i kampen mot et smittsomt virus som monsteret angivelig skal være vertskap for. De truer med å spraye hele byen med en giftgass med det megetsigende navnet «Agent Yellow».

Nåvel, Boong Joon-ho, den koreanske regissøren som markerte seg internasjonalt med «Memories of Murder» i 2003, byr denne gangen på et ritt fullt av overraskende svinger og sidesprang. Av og til blir turen litt vel farsepreget, men som sommerunderholdning er den velegnet.