Anmeldelse «BlacKkKlansman»

Drama/komedie

Spike Lee

John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Laura Harrier

24. august 2018

«BlacKkKlansman»

«Latter kan være et effektivt våpen.»

FILM: Ku Klux Klan er kanskje den mest skremmende varianten av voldsrasisme som fortsatt finnes i USA, med sin historie av korsbrenning, lynsjing og drap på ikke-hvite amerikanere. Er det mulig å le av dem? Spike Lee klarer det i «BlacKkKlansman». Bruken av satire i denne utrolige historien om en svart politimann som infiltrerer KKKs lokallag i Colorado, demper ikke harmen. Men latter kan være et effektivt våpen.

Sann historie

Filmen er dessuten basert på en sann historie. Afro-amerikanske Ron Stallworth (i filmen spilt av John David Washington) jobbet som sivilspaner i et helhvitt politikorps på 1970-tallet, da han klarte å bli mottatt med åpne armer i KKK. Selveste sjefen, «Grand Wizard» David Duke, kom til innvielsesseremonien hans. Stallworth fikset det med en stand-in. Selv godsnakket han med rasistene pr. telefon. Til møtene sendte han en jødisk kollega (Adam Driver). De to opplagte hatobjektene - svarte Ron og jødiske Ron - illuderte begge så overbevisende som ekstreme rasister at selv David Duke (Topher Grace) lot seg lure.

Charlottesville 2017

KKK-rasistene er jo ikke akkurat glupe, slik Spike Lee framstiller dem. Forfylla fengselsfugler, fanatiske, paranoide og halvt tilbakestående, med et vokabular og et menneskesyn som en Hitler ville bifalt. Innimellom henfaller de til fraser som er frysende gjenkjennelige, av typen «America first» og «Make America great again». Spike Lee er ikke den som unnlater å trekke linjene til vår egen tid. På slutten av filmen klipper han inn dokumentariske scener fra den voldelige rasistdemonstrasjonen i Charlottesville i august i fjor – og president Donald Trumps apologetiske reaksjon på den.

Alternativ kraft

Spike Lee har en tydelig agenda, og «BlacKkKlansman» er et høydepunkt i hans mangfoldige karriere. Fra filmer som «Do The Right Thing» på 80-tallet, via Malcolm X-filmen på 90-tallet og den dokumentariske TV-serien om orkanen Katrinas ødeleggelse i New Orleans, har Lees produksjonsselskap 40 Acres and a Mule vært en alternativ kraft i amerikansk film og samfunnsdebatt. Det trengs mer enn noensinne.

.