Låvesalg og lukt av jord

Godt norsk og kongelig amerikansk på nye album.

LIVE/LIEN:  Helge Lien og Live Maria Roggen er gode på plate, men kanskje enda et hakk bedre å oppleve live, som her på Nesodden Jazzklubb tidligere i høst. FOTO: TERJE MOSNES
LIVE/LIEN: Helge Lien og Live Maria Roggen er gode på plate, men kanskje enda et hakk bedre å oppleve live, som her på Nesodden Jazzklubb tidligere i høst. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Sanger Live Maria Roggen og pianist Helge Lien har hver for seg prestert så mye og godt over så mange år at et duosamarbeid mellom dem utløser store forventninger. Det ferske studioalbumet «Låvesalg» innfrir langt på vei, men muligens kunne ei konsertplate ha representert dem enda bedre.

Iallfall hvis opptaket hadde formidlet den magien de to er i stand til å skape i en klubb med et lyttende publikum.

MEN det «muligens beste» skal ikke få være det godes fiende, for «Låvesalg» - tittellåta er kreditert Roggen/Lien, med Cole Porter spøkende i bakgrunnen — er god så det holder. Lien har komponert stemningsfulle melodier til dikt av André Bjerke og Hans Børli, og utvikler både dem, Ole Paus' «Ruben bærer lyset», Kjartan Kristiansens DumDum-klassiker «Splitter Pine» og Jan Eggums «Nøkken Ta Meg» med et spill der både akkompagnatøren og solisten i ham trer fram i all sin pianistiske velde.

Slik skaper han et krevende rom for Roggen, men like hjemme i melankolske som sprudlende som bittersøte stemninger fyller hun det med en vokalformidling der tonesikkerhet, lekent kontrollert rytmikk og nyansert henvendelse er framtredende elementer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.