DEBATT

Digitalisering:

Lederne må våkne, digitaliseringen kommer!

Mange ledere undervurderer digitaliseringsutfordringer og tror det er et spørsmål om å bruke sosiale medier mest mulig effektivt.

KUNNSKAPEN MÅ PÅ PLASS: Styrer og ledere må forstå digitalisering som noe mer enn tilgang til nye verktøy, skriver artikkelforfatterne. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
KUNNSKAPEN MÅ PÅ PLASS: Styrer og ledere må forstå digitalisering som noe mer enn tilgang til nye verktøy, skriver artikkelforfatterne. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Digitalisering endrer forutsetningene for all verdiskaping. Det kan gi betydelig økt effektivitet i eksisterende verdikjeder og prosesser, men også kaste om på disse – og velte enkeltbedrifter og bransjer.

Internett endrer også forutsetningene for samarbeid og åpner et globalt marked for alle – også nyetablerte selskaper. Flere av disse har vokst raskt og er blant verdens aller største.

Digitalisering er en helt avgjørende driver for vekst: Enkelte har anslått at 30 prosent av Kinas vekst kan tilskrives den digitale økonomien. EU anslår at verdien av den «datadrevne» økonomien vil utgjøre mer enn 700 milliarder euro i 2020.

Digitalisering er ikke noe nytt, men denne gangen blir det annerledes.

La oss ta finanssektoren som eksempel. I den forrige store digitaliseringsbølgen – dotcom-tiden – møtte finanssektoren rundt 450 utfordrere i små dotcom-selskaper som angrep verdikjeden fra ulike vinkler. Kun fem av disse overlevde som selvstendige selskaper.

Nå, i digitaliseringens andre bølge, er angrepene mer alvorlige av tre grunner:

  • Kapital: Globale fintech-investeringer doblet seg fra 2014 til 2017. Transaksjonsstørrelsen doblet seg også, noe som er et tegn på modning av markedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer