STØTTE HVEM? Ikke alle som så denne annonsen skjønte at det var Fretex, og ikke Leger uten grenser som stod bak. Faksimile: Aftenposten
STØTTE HVEM? Ikke alle som så denne annonsen skjønte at det var Fretex, og ikke Leger uten grenser som stod bak. Faksimile: AftenpostenVis mer

Leger uten grenser stoppet Fretex-reklame

«Leger uten genser» skapte trøbbel.

(Dagbladet.no): «Støtt leger uten genser», lød oppfordringen i en helsides annonse i Aftenposten forrige torsdag. Annonsen var komplett med en logo som til forveksling lignet den veldedige organisasjonen Leger uten grenser, og en informasjonstekst om arbeidet til «Leger uten genser».

Men i parentes nederst i annonsen: «Også kalt Fretex».

«Vårt arbeid er basert på en slags returordning som gjør at vi kan holde et prisnivå så selv fastleger slipper å fryse,» heter det om organisasjonen.

Givere misforstod
- Ideen var å bruke sammenligningen med organisasjoner som driver med viktige saker. «Leger uten genser» var en versjon. I tillegg har vi «Frigjøringsgruppa for klær» og «Foreningen for omplassering av klær», forteller kommunikasjonssjef i Fretex, Trine Gjermundbo, til Dagbladet.no.

Det ser imidlertid ut til at sammenligningen ble dratt litt for langt. Nå har Fretex sett seg nødt til å trekke tilbake annonsen, etter påtrykk fra Leger uten grenser.

Flere Leger uten grensers givere har nemlig misforstått annonsen, og trodd at det er dem og ikke Fretex som står bak.

- Vi har fått brev, telefoner og flere tilbakemeldinger via kolleger. Folk har sagt at de synes kampanjen er uærbødig, og at de vurderer å støtte andre organisasjoner istedet for oss, dersom det er på denne måten vi velger å kommunisere, sier informasjonsrådgiver Birger Emanuelsen i Leger uten Grenser.

Ikke nytt ordspill
Han skrev et leserinnlegg i Aftenposten på lørdag, i et forsøk på å oppklare misforståelsen.

«Rett etter at jeg leste avisen, hadde jeg for øvrig en samtale med en anestesilege som var på vei til Burundi, hvor vi blant annet driver flere fødselsklinikker, og jeg kan forsikre alle om at han var godt påkledd,» skriver han blant annet.

- Det er ikke noen stor sak for oss, men vi er opptatt av at våre givere forstår at det ikke er vi som står bak. Vi er avhengige av å ha tillit hos dem. Vi har bedt Fretex om å slutte å kjøre den, og det er vi veldig takknemlige for at de gjør, sier han.

- Hva synes du selv om annonsen?

- Det har jeg absolutt ingen bakgrunn for å mene noe om. Men ordspillet «Leger uten genser» fant vi på sjøl på den første festen etter at vi etablerte oss i 1996, så det skal ikke de få æren for.

- Vil ikke villede
- Vi hadde kontakt med Leger uten grenser i forkant av kampanjen, og har også vært tydelige overfor reklamebyrået vårt på at vi ikke ønsker å villede. Dette har vært viktig for oss. Vi sjekket også ut annonsene på folk på gata på forhånd, og de skjønte kjapt at vi var avsenderen. Men vi vil ikke ødelegge for noen andre, så det var uproblematisk å trekke tilbake annonsen, sier Trine Gjermundbo i Fretex.

Hun synes det er leit at folk har misforstått den.

- Det har på ingen måte noen bra effekt for oss. Men forhåpentligvis har de fleste som har blitt eksponert for annonsen forstått at den kommer fra oss. Hvis dette får noen negative konsekvenser for Leger uten grenser, er det veldig trist, sier hun.

- Forstår du at annonsen kan misforstås?

- Når den gjør det, så gjør den det. Men jeg har vært involvert i den fra idé til ferdig trykk, og har sett på den uten å forutse at dette kom til å skje, sier hun.

Kampanjen har vært kjørt i avisene til Media Norge, men Gjermundbo er usikker på om «Leger uten genser»-annonsen har stått noen andre steder enn i Aftenposten. De to andre annonsene, «Frigjøringsgruppa for klær» og «Foreningen for omplassering av klær», vil ikke bli stoppet.