SUKSESSHISTORIE: Skuespiller Sofie Gråbøl (38) har blitt en stjerne gjennom sin hovedrolle som politietterforsker i den danske kriminalserien «Forbrytelsen». Nå skal NRK gjøre som danskene, men det er det blitt debatt av.

Foto: Nina Ruud / Dagbladet
SUKSESSHISTORIE: Skuespiller Sofie Gråbøl (38) har blitt en stjerne gjennom sin hovedrolle som politietterforsker i den danske kriminalserien «Forbrytelsen». Nå skal NRK gjøre som danskene, men det er det blitt debatt av. Foto: Nina Ruud / DagbladetVis mer

- Legg bort egoet

Dagbladet har snakket med skaperne av «Forbrytelsen» om norsk drama-krangel.

(Dagbladet): - Som regissør i tv-drama må du legge bort egoet, sier Fabian Wullenweber til Dagbladet.

Han er en av regissørene av den danske tv-serien «Forbrytelsen», en internasjonal kjempesuksess som er Emmy-nominert tre ganger.

Dagbladet har snakket med både Wullenweber, og manusforfatter i «Forbrytelsen», Søren Sveistrup, i forbindelse med den pågående og betente debatten rundt NRK drama.

- Vi hadde den samme debatten i Danmark for ti år siden, da vi begynte å jobbe med forfatterstyrte produksjoner. Da kom det mistillit fra regissørene, men den er borte nå, sier Sveistrup.

- Må bytte regissør NRK ønsker å lære av produksjonsmodellen «One vision», som NRKs danske søsterkanal DR har utviklet. Konseptet går ut på at det er manusforfatterne, ikke en regissør, som tar sjefsavgjørelser i produksjonen.

I løpet av lange serieproduksjoner, som «Forbrytelsen», «Broen» og «Borgen», skiftes regissørene ut, mens manusforfatteren er der hele tiden.

- Man kan ikke ha samme regissør hele tiden, når du skal lage 10 episoder i et så høyt tempo. Forfatteren blir dermed den sentrale figuren sammen med produsenten, og er den som vet hva som skal skje fem episoder frem i tid, sier Sveistrup.

At NRK ønsker å gå i samme retning, har satt sinnene i kok hos flere norske regissører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ta et steg tilbake Regissør Wullenweber tror mye av debatten handler om ego.

- Regissørene er vant til å ta sjefsavgjørelsene hele veien, og nå får de plutselig beskjed om at en manusforfatter kan forkaste ideene deres underveis. Det kan nok oppleves som utfordrende at andres meninger setter rammene for hva du kan gjøre, men det må du være voksne nok til å takle, sier han.

INTET VALG: Den eneveldige forfatteren bak «Forbrytelsen», mener at NRK ikke har annet valg enn å følge etter den danske modellen, dersom de ønsker å lage kvalitetsdrama. Foto: DR
INTET VALG: Den eneveldige forfatteren bak «Forbrytelsen», mener at NRK ikke har annet valg enn å følge etter den danske modellen, dersom de ønsker å lage kvalitetsdrama. Foto: DR Vis mer

- Når jeg begynte i «Forbrytelsen» måtte jeg ta et steg tilbake og tenke: hva kan jeg få ut av dette? Og det var faktisk en hel del, sier han.

Internasjonale jobbtilbud I tillegg til «Forbrytelsen», har Wullenweber regissert seks filmer. Men han føler ikke at han har en mindre viktig rolle i tv-serien.

- Forskjellen er at jeg ikke får annerkjennelse for jobben jeg gjør av mannen i gata. Kreden går til produsenten og forfatteren. Men alle i bransjen vet hvem som er regissører på de store seriene, og jeg får stadig vekk jobbtilbud fra utlandet på grunn av «Forbrytelsen».

Han forteller at «Forbrytelsen» også fungerer som en utdannelse, og han tror at også den norske filmbransjen kan dra nytte av at regissører blir utfordret gjennom tv-produskjon.

- Jeg får jobbe med de beste skuespillerne og det beste crewet i Danmark, og alt må gå utrolig fort. Det er en veldig god mulighet, også for filmregissører, til å utvikle seg. De må bare akseptere at navnet deres ikke kommer øverst på rulleteksten, sier han.

- NRK bør forsøke - Hvordan er det å være flere som bytter på å ha regien underveis?

- Det er helt nødvendig med det tempoet vi har. Før jeg tar over er jeg på settet med produsenten og den forrige regissøren, og forsøker å få vite mest mulig om hvordan de jobber og hva som fungerer. Så har jeg alltid innspill til forandringer, men jeg kan ikke forvente at de blir tatt til følge.

Wullenweber sier at han ikke følger nøye med på hva NRK produserer, men han tror det er lurt å forsøke «One vision»-modellen.

- Definitivt. Men da må tv-stasjonen ta vare på og utvikle talentene, og godta at det kan ta litt tid før alt blir perfekt.

- Har ikke noe valg Manusforfatter Sveistrup har fått med seg den norske debatten, og mener at regissørene ikke har noe å frykte.

- Nei, det syns jeg ikke. I Danmark er det bred enighet om at regissøren er veldig verdifull for en tv-serie. De som har vært regissører på «Forbrytelsen» har fått et stort løft.

Han mener det er positivt at NRK nå går i samme retningen, men sier at de egentlig ikke hadde noe valg.

- Det er slik man lager tv-drama i både USA, Sverige og Danmark. Hvis Norge skal lage tv-serier, kan de ikke bremse utviklinga. Regissører kan ikke være den samlende karakteren for en hel tv-serie.