VEGVESENET: Avinor bør erstattes av en statlig etat etter modell fra Vegvesenet. Foto: Scott Olson / Getty Images / AFP / NTB Scanpix
VEGVESENET: Avinor bør erstattes av en statlig etat etter modell fra Vegvesenet. Foto: Scott Olson / Getty Images / AFP / NTB ScanpixVis mer

Legg ned Avinor!

Samtidig som vi planlegger utslippsnedgang, bygger Avinor flyplasser for å stimulere mer flytrafikk.

Meninger

Luftfarten er inne i sitt mest hektiske kvartal - juli, august og september. Bare i juni reiste «halve Norge», nesten 2,5 millioner, til og fra Oslo lufthavn. Knapt noen flyr mer enn oss nordmenn. Og vi flyr stadig mer, godt hjulpet av økt kjøpekraft, større taxfreekvote, og lavere priser.

Flyreiser utgjør over halvparten av klimaeffekten fra nordmenns reiser. Det skyldes at vi flyr langt og at partikler og vanndamp fra flymotorene danner oppvarmende fjærskyer og kondensstriper.

Luftfarten, innenriks og utenriks, står for nærmere 10 prosent av norske klimagassutslipp. Det er like mye som utslippene fra våre bilreiser.

Luftfarten har tro på at biodrivstoff og energieffektivisering vil begrense flyenes oppvarmende utslipp. Men det er stadig en teknologisk og økonomisk usikkerhet knyttet til biodrivstoff - og trafikken øker fortsatt mer enn effektiviteten.

Om få tiår må vi være et nullutslippssamfunn skal vi unngå farlige klimaendringer. Tiden er knapp.

Likevel bygger Norge, ved statsselskapet Avinor, ut flyplasser for å møte og stimulere vekst i trafikken. Vi holder på som før.

Avinor er et slags luftfartens Vegvesen. Avinor har ansvar for flyplassene, Vegvesenet for veiene. Men mens Vegvesenet som statelig etat er finansiert av staten, er Avinor som aksjeselskap avhengig av inntekter fra kommersiell virksomhet og avgifter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å tjene penger må Avinor ha vekst i flytrafikken. Det vil si økt aktivitet på og rundt flyplassene: flybevegelser, hoteller, bilparkering, taxfree-butikker, servering og andre servicetilbud til flypassasjerene. Avinor gir da også bonus til flyselskaper som bidrar til passasjervekst.

Det hører til Vegvesenets samfunnsoppdrag å bidra til at hele transportsektoren når politiske mål. Etaten kan bidra til å flytte trafikk fra f.eks. vei til bane, og fra bil til sykkel og gange. En slik helhetstankegang er fraværende hos et aksjeselskap som Avinor.

Utbygging av flyplasser og nye terminaler er store infrastrukturprosjekter, men vedtas ikke politisk gjennom Nasjonal transportplan på samme måte som for store veiutbygginger.

Det gjøres ingen klimaanalyser når det er flytrafikk det er snakk om. Avinor er et aksjeselskap og ikke et politisk redskap for samfunnsplanlegging.

Norge skal på få år redusere klimagassutslippene betydelig. For å få til det kan ikke staten holde seg med selskaper som styrer for vekst i utslippene. Derfor bør det kommersielle aksjeselskapet Avinor nedlegges og et nytt statsselskap for luftfarten etableres som en etat.

En viktig oppgave for den nye etaten må være å redusere de absolutte utslippene fra flytrafikken år for år, ikke bare utslipp per personkilometer, og da må trafikkmengden ned.