- Legg ned GP

- Hvis Melodi Grand Prix skal bli et arrangement der musikken er lagret på boks og i datafiler, bør man kanskje legge ned hele greia! Det mener Grand Prix-veteran Frode Thingnæs. Også Bettan og Lars Fredriksen vil ha orkestrene på plass.

Thingnæs har lang fartstid som kapellmester i både den norske og internasjonale finalen i Melodi Grand Prix. Hvor mange finaler det er blitt, har han ikke tall på. Thingnæs er langt fra aleine om å reagere på de nye sparesignalene fra Den europeiske kringkastingsunionen, EBU, som går ut på at orkestrene skal kuttes ut og musikken i stedet skal komme «på boks».

- Virkelig synd

- Nei, dette går ikke! Inn med orkesteret igjen! oppfordrer Elisabeth Andreassen. Grand Prix-vinneren er ikke i tvil om at det vil senke kvaliteten på programmet om man gir orkesteret fyken.
- Fryktelig synd om man skal kvitte seg med orkesteret. I Grand Prix skal det være storslagent, og da kommer vi ikke utenom orkesteret. Det er jo en melodikonkurranse også. Hvis det skal gå i retning musikk på boks, slik blant andre årets vinner, Dana International, hadde, er det virkelig synd. Nei, sats heller på kvalitet når det gjelder både orkester, melodier og artister, ber Bettan.

Samspillet

Heller ikke årets norske GP-deltaker, Lars A. Fredriksen, er udelt begeistret for ideen om å kutte ut orkesteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er dumt for artistene å ikke engang ha muligheten til å bruke orkesteret. På den annen side slipper man jo lang prøvetid og eventuelle problemer med at orkesteret ikke låter slik artist og komponist ønsker... Men i Grand Prix ligger jo noe av sjarmen i det at man skal spille sammen . Men når jeg tenker meg om, er det jo ikke musikken som står i sentrum lenger i denne konkurransen, mener Lars. Han stikker ikke under en stol at det faktisk har skjedd en utvikling innen populærmusikken de siste ti åra.

- Det brukes mye maskiner nå, så kanskje er det å ikke bruke orkester en naturlig følge av utviklingen, mener Lars Fredriksen.

Neppe framskritt

Komponist og dirigent Frode Thingnæs synes det er sørgelig at man stadig oftere og i ulike sammenhenger erstatter levende musikk med musikk på boks.

- Det er ikke dette jeg kaller framskritt. I et arrangement der publikum til de grader medvirker og får opp stemningen i salen, blir det i seg sjøl et viktig element. Det er det mest spennende ved en slik konkurranse. Tar man vekk orkesteret, kan jeg vanskelig se at publikum har noe i salen å gjøre, heller. Og nå er vel neste skritt at man sender artisten til konkurransen på video, humrer Thingnæs.

Han er langt på vei enig med sin svenske kollega Anders Berglund i at dette kan være begynnelsen på slutten for Eurovision Song Contest.

- Man skal huske at kvalitet koster penger. Vil man ikke gi publikum kvalitet, så bør man kanskje ikke servere noe i det hele tatt, slutter Thingnæs.

STOPP: Bettan og Lars A. Fredriksen mener det er et dårlig forslag å fjerne orkesteret fra Grand Prix.