Innovasjon Norge

Legger seg flat

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen beklager Innovasjon Norge-stunt.

- RINGTE INGEN BJELLER: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ble først orientert om Innovasjon Norges PR-stunt i mai, ifølge Medier24. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
- RINGTE INGEN BJELLER: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ble først orientert om Innovasjon Norges PR-stunt i mai, ifølge Medier24. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Stormen rundt Innovasjon Norges mye omtalte PR-kampanje for Sommarøy i Troms har nådd toppen av næringskjeden.

Som øverste sjef for Innovasjon Norge fikk statsråd Torbjørn Røe Isaksen allerede 22. mai informasjon fra selskapet om det planlagte stuntet om Sommarøy, skriver Medier24, som viser til e-poster de har fått tilgang til.

Næringsministeren ble spurt om å bidra til en video i forbindelse med Innovasjon Norges falske nyhet allerede i mai. Røe Isaksen takket da nei.

- Men vi skjønte ikke eller tenkte ikke at dette var noe som kunne oppfattes villedende basert på slik henvendelsen var formulert. Det var ingen varselbjeller som ringte hos oss da, sier han.

- Det er grunnleggende at folk kan ha tillit til informasjon som kommer fra det offentlige. Derfor mener jeg min håndtering ikke har vært god nok, og det vil jeg beklage. Da vi fikk henvendelser fra pressen om dette burde vi gjort det klart og tydelig, via formelle kanaler og Innovasjon Norge-styret, at vi forventet at Innovasjon Norges involvering ble gjort kjent. Hvis ikke ville vi gi beskjed selv, sier statsråden til nettstedet.

Sa unnskyld

Tidligere i dag gikk Innovasjon Norge selv ut med en unnskylding. De «beklager at de har bidratt til å skape en historie om Sommarøy i Troms der det ikke var tydelig at dette var en markedskampanje Innovasjon Norge sto bak».

Selskapets toppsjef Håkon Haugli legger seg langflat.

- Innovasjon Norge skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar jeg denne saken svært alvorlig. På vegne av Innovasjon Norge vil jeg gi en uforbeholden beklagelse. Dette skal ikke skje igjen, sier administrerende direktør Haugli til Dagbladet.

- Vår intensjon har ikke vært å lure noen. En av våre oppgaver er å markedsføre Norge som reisemål. Målet med kampanjen var å skape oppmerksomhet om Norge og særlig Nord-Norge som reisemål på nye måter. Tradisjonell annonsering er ikke lenger er like effektivt og vi prøver derfor ut nye måter å markedsføre Norge på, står det i uttalsen.

Gikk verden rundt

Nyheten om øysamfunnet Sommarøy i Troms som skulle etablere en «tidløs sone i nord» har gått verden rundt de siste ukene. Nå viser det seg at det hele bare er oppspinn - et PR-stunt organisert av Innovasjon Norge, finansiert av norske skattepenger.

I pressemeldingen som ble sendt ut 5. juni, heter det at Kjell Ove Hveding, som bor på Sommarøy, «organiserte folkemøte», hvor «øyas innbyggere ble enige om og skrev under på» et opprop som skulle oversendes offisielle myndigheter «for å bli et tidsfritt samfunn».

Dagbladet, NRK, VG, Dagens Næringsliv, TV 2 og Aftenposten er blant de norske mediene som siden starten av juni har omtalt det som først ble framstilt som et lokalt innbyggerinitiativ. Historien spredte seg snart langt utover Norges grenser.

PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge
PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge Vis mer
PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge
PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge Vis mer

Gikk to uker

I går kveld delte NRK nyheten om at det hele bare var oppspinn: Det var ikke Hveding som kom med idéen til stuntet, eller noen andre beboere på Sommarøy. Det var det offentlig finansierte Innovasjon Norge som hadde kokt sammen planen, for å få flere turister til Nord-Norge.

Ikke før 21. juni, når NRK først kontakter Innovasjon Norge om lurehistorien, sier de at opprinnelsen til lureriet skal avsløres. I mellomtida hadde ting utviklet seg i et rasende tempo.

Stuntet, som skal ha kostet Innovasjon Norge en halv million kroner, ga raskt uttelling, rent PR-messig: Ifølge Visit Norway er det snakk om 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier, deriblant CNN, The Guardian, New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel.

De anslår at det potensielle antall mennesker som saken kan ha nådd er svimlende 1,22 milliarder. Den foreløpige verdien rundt den falske historien på Sommarøy er av analyseselskapet Meltwater estimert til å være 11,3 millioner amerikanske dollar.