Legger sommerferien til «Game of Thrones»

De nye turistene kalles set-jettere.

POPULÆRE: Rollefigurene i «Game of Thrones», her representert ved Richard Madden, som spiller Robb Stark, og Michelle Fairley, som spiller hans mor Catelyn, har blitt svært populære.
POPULÆRE: Rollefigurene i «Game of Thrones», her representert ved Richard Madden, som spiller Robb Stark, og Michelle Fairley, som spiller hans mor Catelyn, har blitt svært populære.Vis mer

(Dagbladet:) TV-serien «Game of Thrones» har blitt en enorm suksess for TV-kanalen HBO.

I Norge sender episodene på strømmekanalen HBO Nordic og kanalen C MORE. I kveld sendes siste episode av sesong 3.

Dagbladet har tidligere skrevet at innspillingen av neste sesong starter i juli.

Storturisme «Game of Thrones» har imidlertid blitt såpass stort at det er nok av muligheter til å utforske seriens univers også mens man venter på neste sesong.

Det siste året er det for eksempel blitt lansert en rekke guidede turer, fra noen timer lange guidede rusleturer til lengre reiser i land som Irland, Island, Marokko og Kroatia.

Leder ved Norsk Filmkommisjon Truls Kontny tror det er stort potensiale for innspillingslandene for å tjene penger på turister som ønsker å vandre i virkelighetens «King's Landing», «Winterfell» og «Qarth».

Set-jettere - Jeg tror definitivt at en del kommer til å legge ferien til stedene der «Game of Thrones» er innspilt. Turistene er mer og mer opptatt av å ha opplevelsesferier, og nå ser vi faktisk en ny type turister, som kalles set-jettere. De reiser rundt til steder der det har vært innspillinger, sier han.

Kontny mener det ligger et enormt potensial i å ha vært innspillingssted for storfilmer og såpass populære serier som «Game of Thrones».

- Det klassiske eksempelet er jo New Zealand, som før «Ringenes Herre» hadde saueavl som den største næringen i landet. I dag er det film og turisme. De har klart det fordi de brukte filmen bevisst for å markedsføre landet som destinasjon, sier han.

Dagbladet har også skrevet om hvordan innspillinger fører til store ringvirkninger for lokal turisme og filmindustri, og hvordan Norge har mistet en rekke innspillinger av storfilmer på grunn av manglende incentivavtaler.

Omreisende utstilling Samtidig som «Game of Thrones»-serien blir stadig større, dukker det nå opp en rekke spinoff-produkter til serien.

TV-kanalen HBO, som produserer serien, arrangerer denne våren en turné der en rekke av rekvisittene fra filmen stilles ut på en omreisende utstilling.

Der er det for eksempel mulig for besøkende å sitte på den berømte jerntronen, eller se nærmere på kjolene til dronning Cersei og Daenerys Targaryan.

Utstillingen kommer til å være i Belfast frem til 17. juni, og ifølge The Guardian ble billettene utsolgt på under ett døgn.

Jerntrone til salgs Og for de som drømmer om å ha en jerntrone hjemme i stua, har HBO også en løsning: De har begynt å selge jerntroner i full størrelse.

Prisen ligger på 175 000 kroner. Det er ikke klart om TV-kanalen har solgt noen allerede.

Som en viktig fotballkamp Skribent Aslak Nore, som sammen med Asbjørn Slettemark driver film- og TV-bloggen «OP-5» har vært en ivrig fan og skrevet mye om serien.

- Jeg var i New York rundt påske, da sesongen hadde premiere. Da reklamerte barene med at de skulle vise sesongpremieren direkte på storskjerm — som om det var en viktig fotballkamp. Det er et bilde på hvor stor denne serien er, sier han.

Drama og kitch Nore tror nøkkelen til populariteten ligger i kombinasjonen drama og estetikk.

- For det første kombinerer serien drama og mektige mennesker som står overfor valg med store konsekvenser med en litt kitch-lignende estetikk - for eksempel barbarer i lite klær og scener som ligner mykporno. På et dypere nivå handler det nok om at det er historiefortelling på sitt mest grunnleggende — man skaper en ny verden som rommer både fiksjon som drager og mennesker som lever et liv vi kan forestille oss at mennesker har levd for mange år siden, sier han.