Lei av dårlig journalistikk?

Nytt program gjør det lettere å klage.

(Dagbladet.no): Fra tid til annen får de fleste journalister henvendelser fra lesere som peker på feil i artikler, bruk av kilder med en skjult agenda, eller udokumenterte påstander.

Er du en av dem som stadig irriterer deg over dårlig journalistisk håndtverk, og mener mange saker blir feil framstilt i avisene?

Skulle du ønske at du hadde en mulighet til å si fra, slik at andre som leser samme artikkel, ikke kan unngå å legge merke til feilen?

Flagger feil

Det gjorde Todd Herman, en politisk konservativ, tidligere radiovert fra Seattle i USA. Han begynte å fundere på muligheten til å flagge tvilsomme elementer i nyhetsartikler på nettet, slik at han underveis i lesingen kunne få beskjed om ting andre hadde reagert på.

Resultatet er det Wikipedia-inspirerte dataprogrammet SpinSpotter, melder avisa New York Times.

Den amerikanske storavisa er en av fem nettsteder som er inkludert i betaversjonen av programmet. Med SpinSpotter installert på PCen, vil du, hver gang du leser en artikkel i New York Times, kunne oppdage små, røde flagg enkelte steder i teksten.

Trykk på dem, og det dukker opp et pop up-vindu der tidligere lesere har kommentert ord og uttrykk de reagerer på.

RØDMERKING: Ved hjelp av programmet SpinSpotter, kan du merke ord og uttrykk i artikler som du mener er usanne, udokumenterte eller subjektive. Faksimile: CNN
RØDMERKING: Ved hjelp av programmet SpinSpotter, kan du merke ord og uttrykk i artikler som du mener er usanne, udokumenterte eller subjektive. Faksimile: CNN Vis mer

Partiske kommentarer

På den måten vil programskaperne avsløre subjektive uttalelser, tolkninger og faktamanipulering i mediene (am. spin).

Foreløpig er det riktignok såpass få som bruker programmet, at det ikke er mange artikler som er kommentert.

I tillegg til New York Times, fungerer gratisprogrammet foreløpig på nettsidene til CNN, Fox News, MSNBC og Yahoo! News.

Alle som bruker programmet kan også selv kommentere hverandres kommentarer, samt stemme på holdbarheten i dem. Kommentatorer med høyest stemmescore, vil dominere innleggene.

SpinSpotter-skaperne har også engasjert en gruppe journaliststudenter fra University of Missouri, som tar stikkprøver og kommenterer kommentarene. 

Dette for å veie opp en viktig hake ved programmet, som selvfølgelig er at også kommentarene kan være partiske og feilaktige.

Herman og firmaets direktør John Atcheson innrømmer overfor New York Times at de ennå ikke har funnet et helt tilfredsstillende system, men hevder at de ikke er langt unna.

Lei av dårlig journalistikk?

Brukes av PR-byråer

Kan dette programmet være med på å gjøre journalistikken mer åpen og etterettelig? Duoen håper det. Men deres egen agenda kan også føre til det motsatte. De håper å tjene penger på programmet, blant annet ved å selge informasjon til PR-byråer. 

Programmet kan nemlig brukes til å lage en oversikt over hvilke ord og uttrykk leserne oftest reagerer på. Dette kan PR-byråer og andre benytte seg av når de skal skrive pressemeldinger.

- Dermed kan de luke ut ord og uttrykk som skaper tvil, sier Atcheson til New York Times.

Og, som avisa påpeker, finne en annen måte å si det på.