Lei av skryt og overlykkelige liv på Facebook

Med kampanjen «Facebook for real» vil UngHjelp gjøre folk ærligere.

VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Her er noen av UngHjelps medarbeidere, Victoria Dollst Kvinnsland (venstre), Kathrine Dollst Kvinnsland (i midten) og Maryanne Grødem. Foto: Andreas Kleiberg 7 UngHjelp
VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Her er noen av UngHjelps medarbeidere, Victoria Dollst Kvinnsland (venstre), Kathrine Dollst Kvinnsland (i midten) og Maryanne Grødem. Foto: Andreas Kleiberg 7 UngHjelp Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I sosiale medier florerer det av selfies, oppdateringer om trening, reise og bekreftelser på at man lever det gode liv. Dette har ungdomsorganisasjonen UngHjelp fått nok av, og klokka tolv i dag lanserer de kampanjen «Facebook for real».

Kathrine Dollst Kvinnsland (18) er grunnlegger og leder i organisasjonen UngHjelp som jobber med psykisk helse blant ungdom. Hun forteller til Dagbladet at hun selv har vært en av dem som delte skrytebilder på Facebook:

- Jeg har selv vært en av dem som tar bilder av maten min, legger ut selfies og alt det der. Det kom et punkt der jeg tenkte «hva i all verden er det jeg driver med, dette er jo ikke ekte!».

Ønsker mer ærlighet I samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger har UngHjelp bestemt seg for å forsøke å endre folks oppfatning av hva Facebook skal brukes til. Med kompanjen «Facebook for real» håper de på mer ærlighet i sosiale medier.

- Vi ønsker å få folk mer bevisste på å være ærlige i sosiale medier, og få øynene opp for at ikke alt de ser og leser er ekte. Man ser ofte en overdreven lykke på Facebook og folk som skryter veldig mye. Kampanjen handler ikke om at man ikke skal skryte, men at man bare tenker seg om to ganger før man poster noe som en «sannhet», forteller Dollst Kvinnsland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer