VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Her er noen av UngHjelps medarbeidere, Victoria Dollst Kvinnsland (venstre), Kathrine Dollst Kvinnsland (i midten) og Maryanne Grødem. Foto: Andreas Kleiberg 7 UngHjelp
VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Her er noen av UngHjelps medarbeidere, Victoria Dollst Kvinnsland (venstre), Kathrine Dollst Kvinnsland (i midten) og Maryanne Grødem. Foto: Andreas Kleiberg 7 UngHjelpVis mer

Lei av skryt og overlykkelige liv på Facebook

Med kampanjen «Facebook for real» vil UngHjelp gjøre folk ærligere.

(Dagbladet): I sosiale medier florerer det av selfies, oppdateringer om trening, reise og bekreftelser på at man lever det gode liv. Dette har ungdomsorganisasjonen UngHjelp fått nok av, og klokka tolv i dag lanserer de kampanjen «Facebook for real».

Kathrine Dollst Kvinnsland (18) er grunnlegger og leder i organisasjonen UngHjelp som jobber med psykisk helse blant ungdom. Hun forteller til Dagbladet at hun selv har vært en av dem som delte skrytebilder på Facebook:

- Jeg har selv vært en av dem som tar bilder av maten min, legger ut selfies og alt det der. Det kom et punkt der jeg tenkte «hva i all verden er det jeg driver med, dette er jo ikke ekte!».

Ønsker mer ærlighet I samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger har UngHjelp bestemt seg for å forsøke å endre folks oppfatning av hva Facebook skal brukes til. Med kompanjen «Facebook for real» håper de på mer ærlighet i sosiale medier.

- Vi ønsker å få folk mer bevisste på å være ærlige i sosiale medier, og få øynene opp for at ikke alt de ser og leser er ekte. Man ser ofte en overdreven lykke på Facebook og folk som skryter veldig mye. Kampanjen handler ikke om at man ikke skal skryte, men at man bare tenker seg om to ganger før man poster noe som en «sannhet», forteller Dollst Kvinnsland.

UngHjelp ønsker ikke å forby skryting i sosiale medier, men håper at folk kan bli flinkere til å dele mer av sine egentlige liv, og ikke bare det rosenrøde facebooklivet.

- Facebook er jo på mange måter helt fantastisk, og vi vil på ingen måte at folk skal slutte med gode oppdateringer eller bare skrive triste ting. Mange føler at de må ha det bra også på Facebook, og det har på en måte blitt slik at man bare deler de gode øyeblikkene der. Det er få som skriver ærlige ting, sier Dollst Kvinnsland og fortsetter:

- Hvordan skal samfunnet bli om alle skryter og lyver om sine egne liv? Man har på en måte to liv å leve opp til, sitt egentlige liv, med skole, jobb og hverdag, også er det facebooklivet der man også må prestere.

#facebookforreal «Facebook for real» lanseres i dag klokka 12:00. Da skal Kathrine i selskap med både kjendiser og andre som har sagt ja til å være med på kampanjen, legge ut en selfie tagget med #facebookforreal og #heymark. Vil du støtte kampanjen kan du gjøre det samme.

MODELL-SELFIE: Victorias Secret- modell Alessandra Ambrosio poserer mens hun tar bilde av seg selv i BH. Foto: Stella Pictures Vis mer

Med hashtaggen #heymark ønsker de å nå ut til Facebook-eier Mark Zuckerberg.

I forbindelse med kampanjen har UngHjelp kommet opp med ti regler myntet på brukere av sosiale medier. I dag er det regel nummer èn, om selfies, som gjelder og i ukene som kommer følger de neste ni.

- De ti reglene vi har laget kan kanskje bli sett på som krasse og litt jantelovske, men vi ønsket å sette ting litt på spissen og håper humoren i dem gjør at folk ikke tar reglene så ordrett, sier Dollst Kvinnsland.

UngHjelp sine Facebookregler:

1. Thou shalt not take for granted that you are the most interesting photographical object on the planet. If that was the case you would probably be famous and rich by now. #selfies
2. Thou shalt try not to write updates with the intention to make your life sound overwhelmingly great. The only ones who find your constant happiness delightful are your parents, which equals about 0,4% of your readers. #happyness
3. Thou shalt attempt not to rub in our faces how blessed you and your partner are to have each other. We wish you two all the best, but please, don´t let your love become our spam. #dreampartner
4. Thou shalt seriously consider not sharing snapshots of your gourmet meals so people won´t think this is what you eat every day. If that is the case though, you should probably talk to a nutrition expert. #yummy
5. Thou shalt keep «best-time-of-my-life» holiday rapports down to a minimum. For every picture of a bright sunset, our day in the office gets that much darker. #sunsetonthebeach
6. Thou shalt not assume everybody wants to follow your training progress. Not all of us have running a marathon on the list of things to do before we die. #fit
7. Thou shalt avoid starting your day by blasting our news feed with pics of your fabulous outfit. Some of us prefer to live in the real world, not on a catwalk. #outfitoftheday
8. Thou shalt reconsider repeating updates about how great you're doing at work. If you?re looking for a raise, you?re better off just talking to your boss, anyway. #mycareer
9. Thou shalt think twice before using your children to send a message about how great parent you are. These are your children, for Christ´s sake. #supermum #superdad
10. Thou shalt always try to share content that´s not just self serving but does something positive for people viewing it. #facebookforreal

VISER MUSKLER: Rapperen Soulja Boy ville gjerne dele dette bildet av overkroppen på sosiale medier. Foto: Stella Pictures Vis mer