Lekent og eksotisk

Vidar Busk er en musiker som synes å samle erfaringer som en askeladd og ta dem med seg inn i stadig nye musikalske rom.

CD: Han nøyer seg ikke med å beherske sjangrer som blues, rock\'n\'roll, rhythm\'n\'blues, swing og så videre til fulle - med stor idérikdom har Videar Busk på sine nyeste album, «Venus, Texas» (2001) og «Love Buzz» (2003) tilført tradisjonelle sjangere et høyst personlig preg.

Less is more

Den nye plata starter høyenergisk som et gledeshyl av munnspill, gitar og eksotiske rytmer. Låtene på albumet er stort sett skrevet av Vidar Busk og Anders Engen, og framført av disse to i samarbeid med Audund Erlien. En fellesnevner for alt Busk tar i, er begrepet «laidback», altså et tilbakelent, kult, uanstrengt «less is more»-uttrykk. Musikken er repeterende, men stadig fylt av flere og nye lag, som en slags fyldig utgave av J.J. Cales udødelige minimalisme.

Kontraster

Mens det hele starter ut som groovy rock, går vi med tredje låt, «Gotcha\'», inn i et slags Isaac Hayes-inspirert blaxploitation-landskap, en rytmesterk form for talking soul - uimotståelig med sitt intense driv og lekent ispedd både et massivt refreng og en barnestemme som kommer kontrastfylt inn i lydbildet.

Ekspermimenterende

Låta er typisk for den eksperimenterende stilen dette albumet er preget av. Seinere kommer også karibiske rytmer ramlende for fullt inn i lydbildet. Gjennom virtuos instrumentbruk, fete gitarsoloer, rødglødende rytmer, nedkjølt electronica og dvelende stemninger får Busk & Co. musikalske klisjeer til å gjenoppstå i nye, fengende formater.

Veksler

Plata veksler mellom ballader, blues, rock, bølgeslag og avanserte «drikkeviser» - og er som helhet et svært rimelig alternativ til en vinterferie i Syden.