ULIK HJELP: De som har foreldre som har fri på ettermiddagen, får hjelp, andre gjør det ikke. Foreldre med høy utdannelse er gjennomsnittlig flinkere til å hjelpe enn foreldre uten, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
ULIK HJELP: De som har foreldre som har fri på ettermiddagen, får hjelp, andre gjør det ikke. Foreldre med høy utdannelse er gjennomsnittlig flinkere til å hjelpe enn foreldre uten, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Lekser i skolen:

Leksefri skole nå!

Lekser forsterker forskjellene, mens gode alternativer finnes. Tiden er inne for å spørre seg om de virkelig fungerer slik vi ønsker.

Meninger

53 fagfolk innen psykologi og pedagogikk sier i et opprop i Dagbladet det samme som SV: «På tide med leksefri»

De fleste av oss har vokst opp med lekser i skolen, og det man er vant til stiller man sjelden spørsmål ved. Tiden er nå inne for å spørre om lekser virkelig fungerer slik vi ønsker. Tanken er at elevene skal øve hjemme på ting de lærer på skolen.

Øvelse gjør mester, heter det, men ordtaket forutsetter noe som ikke er tilfelle med leksearbeid.

For det første krever lekser overskudd. Når voksne kommer hjem en lang dag på jobb, er de kanskje ikke fylt av lyst til å gjøre enda mer jobb. For noen få av oss fungerer det greit, men de aller fleste vil ha fri når arbeidsdagen er over.

Det samme gjelder barn. De bør få lære mens de er på skolen, og ha fri når de er hjemme.

For det andre krever øvingsarbeid veiledning. Når man sitter i klasserommet og gjør oppgaver, kan man rekke opp hånda og be om hjelp fra en lærer som både kjenner stoffet og vet hvordan man lærer fra seg ting.

En del foreldre kan ingen av delene, noen kan litt, og bare noen ganske få er både naturlige pedagoger og kjenner stoffet godt.

Det betyr at elevene kan få dårlig veiledning når de gjør lekser. Dårlig veiledning betyr at man bedriver feillæring, man øker frustrasjonen med stoffet, og man stresser opp elevene unødvendig.

For det tredje forsterker lekser forskjeller. De som har foreldre som har fri på ettermiddagen, får hjelp, andre gjør det ikke. Foreldre med høy utdannelse er gjennomsnittlig flinkere til å hjelpe enn foreldre uten.

Alt i alt ser vi at flinke elever blir enda flinkere av lekser, mens elever som sliter, får liten eller til og med negativ effekt av lekser.

For det fjerde finnes det gode alternativer. SVs heldagsskole tar inn over seg hvor problematisk og ulikt lekser slår ut, og presenterer en enkel og rettferdig løsning: Alt leksearbeidet gjøres på skolen, slik at alle får den samme, gode hjelpa som de får i timene ellers.

Heldagsskolen er et Kinderegg som vil gi elevene likere forutsetninger, bedre effekt av øvingsarbeidet, redusere stress, og som vil gi elevene fri når skoledagen er ferdig.

For de aller fleste foreldre vil det også komme som en lettelse å ikke bli spurt om forklare hvordan man løser matteoppgaver man ikke har sett på tredve år.

Skolen er utfordrende nok som den er. Derfor vil SV på Stortinget foreslå at skolen blir leksefri nå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.