LEDER

Leksefri skole

Ingress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Mange elever har opp gjennom åra hatt et anstrengt forhold til lekser. Etter en lang dag på skolen er ikke mer skolearbeid det barn flest drømmer om, men det gjør heller ikke foreldre. Foreldreutvalget i grunnutdanningen (FUG) vil derfor avskaffe lekser og begrunner forslaget med at hjemmelekser bidrar til å reprodusere sosiale ulikheter, noe forskning ettertrykkelig har dokumentert. FUG mener dessuten at lekser stjeler av den dyrebare tida yrkesaktive foreldre har med barna etter jobben og bidrar til den famøse tidsklemma.

Forslaget var knapt luftet i Aftenposten sist helg før kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen avviste det blankt. Hans reaksjon tydet på at han så forslaget som en svekkelse av skolen, mens det tvert imot må sees som ledd i en styrking av skolen som lærested. Riktignok er FUG skeptisk til å utvide skoledagen, men uten et slikt grep, er vi tilbøyelig til å gi kunnskapsministeren rett. Læring bør skje på skolen under tilsyn av fagfolk. Dermed sikrer man at alle elever, uansett bakgrunn og ressurser, har de samme mulighetene. Det er ikke tilfellet så lenge en ikke uvesentlig del av læringen skjer i hjemmet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer