Leksefri skole

Ingress

Meninger

Mange elever har opp gjennom åra hatt et anstrengt forhold til lekser. Etter en lang dag på skolen er ikke mer skolearbeid det barn flest drømmer om, men det gjør heller ikke foreldre. Foreldreutvalget i grunnutdanningen (FUG) vil derfor avskaffe lekser og begrunner forslaget med at hjemmelekser bidrar til å reprodusere sosiale ulikheter, noe forskning ettertrykkelig har dokumentert. FUG mener dessuten at lekser stjeler av den dyrebare tida yrkesaktive foreldre har med barna etter jobben og bidrar til den famøse tidsklemma.

Forslaget var knapt luftet i Aftenposten sist helg før kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen avviste det blankt. Hans reaksjon tydet på at han så forslaget som en svekkelse av skolen, mens det tvert imot må sees som ledd i en styrking av skolen som lærested. Riktignok er FUG skeptisk til å utvide skoledagen, men uten et slikt grep, er vi tilbøyelig til å gi kunnskapsministeren rett. Læring bør skje på skolen under tilsyn av fagfolk. Dermed sikrer man at alle elever, uansett bakgrunn og ressurser, har de samme mulighetene. Det er ikke tilfellet så lenge en ikke uvesentlig del av læringen skjer i hjemmet.

Dagens skole er allerede langt på vei en heldagsskole, men en mangelfull sådan. Ettersom stadig flere småbarnsforeldre er dobbeltarbeidende, er aktivitetsskolen blitt en dyr og dårlig oppbevaringsplass fra skoleslutt til foreldrene henter barna. Disse timene kan i stedet fylles med både lekselesing og idrett. I likhet med de fleste voksne, bør også barn få slippe å ta med seg jobben hjem og i stedet bruke fritida med venner og familie.

Kunnskapsministerens motstand skyldes nok at han også ser avskaffelse av lekser i en slik sammenheng. Regjeringen er mot den såkalte heldagsskolen, mens SV i sitt alternative statsbudsjett i går lanserte en plan for utvidelse av skoledagen. Partiet sammenlikner reformen med barnehageløftet. Det vil koste, men det gjør det også at foreldre, som regel mor, i perioder er hjemmeværende eller jobber deltid for å takle tidsklemma. En utvidelse av skoledagen er derfor både en styrking av skolen for alle barn og en tilpasning til et moderne og likestilt arbeidsliv. En slik dobbeltgevinst bør kunnskapsministeren ha råd til å vurdere.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook