FOR DE FÅ: Flyvertinne Kristi Aga sørger for mat og drikke til passasjerene på SAS-maskinen «Ingemund Viking» I 1965. Flybransjen har gjennomgått en revolusjon siden den gang. Foto: Timmie Skotaam / Aktuell / NTB Scanpix
FOR DE FÅ: Flyvertinne Kristi Aga sørger for mat og drikke til passasjerene på SAS-maskinen «Ingemund Viking» I 1965. Flybransjen har gjennomgått en revolusjon siden den gang. Foto: Timmie Skotaam / Aktuell / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Flybransjen

Lenge siden bare eliten kunne fly

Det har vært nødvendig for flyselskapene å tråkke opp nye løyper i arbeidslivet.

Meninger

Vi har gjennomgått en revolusjonen i flybransjen som gjør at alle har råd til å fly, ikke bare eliten. Dette hadde ikke vært mulig uten at en rekke nye løsninger ble gjennomført.

I forrige uke fastslo en enstemmig Høyesterett at nye strukturer og avtaler innen Norwegian-familien er helt lovlig og ivaretar alle rettigheter for de ansatte. Likevel mener Dagbladet på lederplass 15.desember at Stortinget må gripe inn.

Premissene for Dagbladets kritiske leder blir feil når man baserer seg på påstander om at Norwegian vil fase ut fast ansatte og basere driften på innleie, samt en fragmentering av ansattes rett til informasjon, samarbeid og medbestemmelse. Høyesterett har fastslått at Norwegian har sitt på det tørre.

Lederen viser også til Arbeiderpartiets forslag om å ta opp i Stortinget at arbeidsgiveransvaret må ligge hos den som har den reelle styringsretten. Men dette er allerede tilfelle i Norwegian, ifølge landets høyeste domstol. Hvis Dagbladet likevel skulle ha sterke kritiske meninger om modellen med mor- og datterselskap i transportbransjen kan vi anbefale at man ser nærmere også på kollektivtransporten i Oslo, som er organisert gjennom Sporveien som morselskap pluss flere datterselskaper som tar seg av driften for eksempelvis trikk og T-bane m.m.

Vi har snart glemt det, men det er ikke lenge siden folk flest ikke hadde råd til en flytur når de skulle besøke familien som bodde et stykke unna. Flere har æren for at prisene har stupt dramatisk.

Da Arbeiderpartiet satt i regjering i på 90-tallet gjennomførte de en helt nødvendig deregulering av bransjen som ble epokegjørende. De hadde et bredt flertall på Stortinget bak seg, men de sto i første rekke for å deregulere hele markedet sammen med resten av Europa. Så var det SAS og etter hvert Norwegian som i praksis sto for denne vellykkede og kraftige omleggingen.

Det har vært nødvendig for flyselskapene å tråkke opp nye løyper i arbeidslivet. Som Dagbladet skriver: «Å styre denne utviklingen på en måte som ivaretar arbeidstakernes rettigheter og samtidig sikrer innovasjon og konkurransekraft».

Så langt har flyselskapene klart dette.

Det er Stortinget som vedtar de lovene som Høyesterett dømmer etter. Men også Stortinget må ta høyde for de internasjonale forhold som styrer denne bransjen. Dette har Stortinget alltid gjort og det vil de sikkert fortsette med. Skulle vi få flere særregler i Norge på dette området vil det fort ramme norsk konkurransekraft.

I denne bransjen er det svært enkelt å flytte arbeidsplasser fra et land til et annet. Ingen av aktørene har noen glede av at norske arbeidsplasser «flagges ut». Derfor må vi fortsette dagens balansegang som så langt har ført til mange nye faste arbeidsplasser både i flyselskapene og ikke minst i tilhørende bakketjenester i Norge.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.