BRUTALE FORELSKELSER: I det polske dramaet «United States of Love».Vis mer Vis mer

Anmeldelse Film United States of Love

Lengter intenst etter kjærlighet - men blir det noe av?

«United States of Love» er for trist.

FILM: Det handler om de nære ting, men også, indirekte, om de storpolitiske. I den lille byen i Polen i 1990 er det ikke så mange som snakker om det monumentale som nylig har skjedd: Jernteppets fall og frihetene som strømmer på. Men i hele filmen er det som om en demning nettopp har ramlet sammen. Det er som om noe plutselig spirer i fire av stedets kvinner, og det er deres historier som veves sammen i flettverksfilmen «United States of Love». Det er snakk om glødende romantiske håp og intens beundring, til dels over store avstander.

United States of Love

4 1 6

Tomasz Wasilewski

: Julia Kijowska, Magdalena Cielecka, Dorota Kolak, Marta Nieradkiewicz

24. februar 2017

15 år.

Zjednoczone stany milosci

Tidsriktig pastell

Den gifte tenåringsmoren i VHS-sjappa sender lange blikk etter den katolske presten. Den elegante rektoren på ungdomsskolen tror omsider det skal bli noe ordentlig mellom henne og elskeren, nå som han har blitt enkemann. Den unge aerobicinstruktøren har gått på skuffelse etter skuffelse etter at hun vant en lokal missekonkurranse, men fester alle sine håp til en fotograf som kommer til byen. Hun blir igjen grepet etter, desperat, av peppermøen i etasjen over.

Den unge regissøren Tomasz Wasilewski bruker tidsriktige pasteller i sine nennsomme bilder, som er laget med ekstrem omhu selv om de ikke glamoriserer det veldig uglamorøse nærmiljøet til de fire. Og han får skuespillerne sine til å gi alt, og fremstå akkurat så febrilske og nakne, psykisk og fysisk, som det er mulig å bli når lengselen blir så sterk at den blinder og realitetene ikke helt går inn. De lever i en tid der de er friere enn før, men det er en frihet som også kan føre inn i nederlaget, for de som ikke sonderer bedre før de kommer med voldsomme utspill og legger alt i en romantisk pott som ikke synes å betale seg. Det er mye taushet, og når det snakkes, er toneleiet for det meste dempet - men så kommer disse hungrende handlingene som levner liten tvil om hva det er de fire ønsker seg.

Skjeve forelskelser

«United States of Love» er en film fylt av skjeve forelskelser, fåfengte håp og usunne besettelser. Den ville vært mer interessant om den ikke hadde vært så bunnløst trist. Wasilewskis verden er kanskje ordentlig lagt opp og empatisk fortalt, men den er motløs i en grad at filmen hans blir fjern, nesten i den grad at den virker oppstilt, selv om den bestreber seg voldsomt på å være emosjonelt sann. Det han beskriver, er noe mange opplever. Å se fire mennesker oppleve det samtidig, føles rett og slett litt for tyngende.