Leomania

I fem år har Leonardo DiCaprio blitt omtalt som «Titanicstjerna». Med «Gangs of New York» håper han det tar slutt.

THAILAND, 1999: Verdens mest berømte skuespiller sitter på ei strand i Thailand og forbereder seg til innspillingen av, ja, «The Beach.» Det er tre år siden «Titanic» gikk til bunns og Leonardo DiCaprios\' stjernestatus gikk til topps. Nå er han tilbake på landjorda og skal bevise at han duger. Manuset er basert på Alex Garlands kultbok om backpackeren som tror han finner paradis. Og bak kamera står «Trainspotting»-regissøren Danny Boyle. Dette er ikke «Titanic.» Ting ser bra ut. Men Leonardo er likevel ikke helt tilfreds der han sitter i paradis. Han er lei av å være superkjendis og fjortisidol. Han synes manusene han blir tilbudt er for dårlige. Han får ikke ut potensialet sitt. Han står ikke inne for alt han er med på, og føler karrieren hans er i ferd med å ta en feil retning. Han er ikke lenger den unge, kule skuespilleren som spilte i «This Boy\'s Life», «What\'s Eating Gilbert Grape» og «The Basketball Diaries.» Det imaget gikk ned med «Titanic.»

MEN SÅ, mens han sitter i sola i Thailand, får han post hjemmefra. Det er mesterregissøren Martin Scorsese som har sendt ham manuset til «Gangs of New York.» Leonardo nøler ikke et sekund. Han leser knapt en linje før han takker ja. Det er dette han har drømt om. Det er dette han vil.

- Jeg hadde ingen anelse om hva filmen handlet om. Det som betydde noe for meg, var muligheten til å jobbe med Scorsese. Det har vært en drøm for meg siden jeg var liten, sier Leonardo.

Nå er han blitt 28, og er mer fornøyd enn på lenge.

- Det er ikke sånn at jeg er anti-«Titanic», eller misliker rollen jeg spilte i filmen. Men jeg vil at mine filmer skal ha ordentlig innhold, jeg vil helst lage filmer som utfordrer både meg og publikum. Og jeg vil spille interessante, komplekse karakterer. Hvis ikke begynner jeg å kjede meg.

«GANGS OF NEW YORK» var lenge bare en drøm for Scorsese, også. Faktisk ville han egentlig lage filmen like etter at han var ferdig med «Taxi Driver» i 1977. Men på den tida hadde Hollywoods kapitalsterke bakmenn fått nok av regissører med store egoer og en hang til ekstravagante budsjetter. Først 25 år seinere fikk Scorsese pengene han trengte.

Med Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz og Daniel Day-Lewis øverst på rollelista, har Scorsese fått boltre seg innenfor et budsjett på en milliard kroner. Eller tusen millioner kroner, for å sette det i perspektiv.

Og etter to utsettelser, rykter om fyll, uvennskap og konflikter, er filmen endelig kinoklar.

Den går omtrent som så:

Året er 1860. Stedet er Manhattan Lower East Side, New York, Det lovede landet. Det er gamle dager, det er skummelt. Mens Amerika er på randen av borgerkrig, hersker det lovløse tilstander i New Yorks gater. Gjengene herjer, gjengene bestemmer. Det drepes, stjeles, svindles, smugles og gambles over en lav sko. Hit, til det beryktede slumområdet «Five Points», kommer den unge irske immigranten Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio) for å hevne drapet på sin far, den tidligere gjenglederen for de irske immigrantene. Etter 16 år på barnehjem er oppgjørets time kommet. Målet er Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis), som nå er blitt lederen i nabolaget. Han er på sin side ikke særlig begeistret for de nye irske immigrantene, som truer hans revir. Det er duket for etniske konflikter, skitten politikk, personlige intriger og blodig rivalisering. Og midt oppe i alt dette finnes selvfølgelig en vakker kvinne, i dette tilfellet en sjarmerende lommetjuv (Cameron Diaz).

Slikt blir det film av.

RYKTENE FLORERTE under innspillingen, som startet i Roma høsten 2000. Først ble det snakket om kranglingen mellom regissør Scorsese og produsent Harvey Weinstein. Dessuten gikk praten høyt om at Leonardo brukte mer tid på å feste enn å lage film. En stund trodde ingen at filmen noensinne ville bli ferdig, og den ble mer eller mindre erkært som en fiasko lenge før noen hadde sett den.

- Hvilke nattlige utskeielser? spør Leonardo når vi konfronterer ham med ryktene.

- Aldri! Jeg brukte nettene til å jobbe med manus, fortsetter han.

Leonardo er full av lovord om samarbeidet med Scorsese. De har allerede planer om å gjøre noe nytt sammen.

- Scorsese er en mester. Helt ufattelig. Det var rett og slett fantastisk å få jobbe med ham.

Heller ikke sin medspiller, Daniel Day-Lewis, har han noe å utsette på - til tross for hans noe kontroversielle skuespillermetoder. Under hele innspillingsperioden i Roma insisterte han nemlig på å bli kalt for Bill (the Butcher), også når kameraene var slått av. Han gikk fullstendig opp i rollen sin, en mental tilstand som hver morgen ble trigget med trening til Eminem.

- Jeg hadde på forhånd hørt om karakterskuespillere som ikke klarte å gå ut av rollen sin når dagen er over, så jeg følte meg aldri redd for Day-Lewis. Jeg ble raskt vant til hans metoder. Også slakterkniven hans, sier Leonardo og ler.

Han bruker ikke de samme teknikkene selv.

- Så fort jeg er hjemme, skrur jeg av bryteren. Og rollen er borte med vinden.

I DET SISTE er det likevel blitt spekulert i om Leonardos følelser for Cameron Diaz på lerretet også gjelder privat, etter at forholdet til den brasilianske supermodellen Gisele Bundchen nylig tok slutt.

På såkalt generell basis sier han dette:

- Jeg lar meg forføre av pene jenter som liker min personlighet og ikke er ute etter lommeboka mi.

Han utdyper:

- Jeg liker ærlige jenter. Jeg liker ikke dem som later som om de ikke vet hvem jeg er, selv om de åpenbart er klar over det.

Leonardo har aldri klart å holde seg til samme kvinne særlig lenge av gangen, og han er ikke sikker på om han noen gang kommer til å gifte seg.

- Da må jeg i så fall ha bodd sammen med vedkommende i 10 eller 20 år først. Jeg tror det er veldig vanskelig å få et forhold til å fungere så lenge, med mindre man har tid til å vie alle krefter på hverandre. Jeg vet ærlig talt ikke om en skuespiller overhodet er i stand til å ha et langvarig forhold, sier han, klok av skade.

For han er vel vitende om at livet hans vil aldri bli som før «Titanic» fylte livet hans med paparazzier og pågående fans. De ville tilstandene mot slutten av 90-tallet gjorde noe med ham. Det var Leomania, og det var tøft.

- «Titanic» var et fenomen som ingen kunne ta kontroll over. Det ville vært overskrifter om meg uansett hva som skjedde i mitt liv, reflekterer han.

- Det fantes ingen håndbok å slå opp i. Jeg kunne ikke gå i bokhandelen og finne ei bok om hvordan man takler berømmelse. Jeg hadde ingen mulighet for å vite hvordan det ville bli på forhånd. Så jeg bestemte meg bare for at dette skulle jeg takle. Og så gjorde jeg det.

HAN REGNER ikke med å oppnå den samme populariteten med «Gangs of New York» som med «Titanic».

- Og det er ikke noe jeg har lyst til heller. Jeg liker å være skuespiller, det er det som er viktig for meg. Ikke å være superstjerne. Jeg er virkelig ikke interessert i verken berømmelsen eller pengene.

«Gangs of New York» har premiere 17. januar. Allerede 7. mars er Leonardo DiCaprio kinoaktuell igjen. Da kan du se ham i Steven Spielbergs «Catch Me If You Can».

GJENGMEDLEM: Neste fredag kan du gå på kino og se Leonardo DiCaprio (28) slå rundt seg i Martin Scorseses «Gangs of New York.»