MOBILHACKING: Straks garasjehackeren begynner å forklare Varg Veum hvordan han klarte å hente fram en video fra en saltvannsskadet mobiltelefon, blir han bryskt avbrutt av et «ja, ja, ja, ja». Det er kanskje like greit.
Foto: CINEMISO
MOBILHACKING: Straks garasjehackeren begynner å forklare Varg Veum hvordan han klarte å hente fram en video fra en saltvannsskadet mobiltelefon, blir han bryskt avbrutt av et «ja, ja, ja, ja». Det er kanskje like greit. Foto: CINEMISOVis mer

Ler også du av tekno-kløning i filmene?

- Det er lov å ljuge.

TEKNO: Du kjenner følelsen. Dypt involvert i handlingen som utspiller seg i filmen eller tv-serien du ser på, skjer det plutselig noe som gjør at hele korthuset ramler sammen.

Det trenger ikke være mer enn en liten detalj, men så lenge den framstilles helt feil, brytes illusjonen som spenningen gjerne belager seg på.

En iPhone som ringer med en Sony Ericsson-ringelyd? Et overvåkingskamera som fanger opp overnaturlig mange detaljer, bare du zoomer nok inn?

Ofte er det nettopp i framstillingen av teknologi at illusjonen brytes. Hvem lo vel ikke da Jeff Goldblum lastet opp et virus i det utenomjordiske moderskipet i «Independence Day» - et datasystem som viste seg å være helt kompatibelt med jordas 1996-teknologi? Eller hver gang en av «CSI»-skuespillerne lirer av seg en liksomforklarende teknolekse som er helt hinsides?

De siste årene er det heldigvis blitt færre og færre skrekkeksempler, noe som kan ha en sammenheng med at folk flest er blitt mer oppdatert på teknologi - inkludert de som lager filmene.

- Det stiller strengere krav til oss som filmskapere å iscenesette realistiske settinger hvor korrekt teknologi blir brukt på en troverdig måte, forteller Silje Hopland Eik, produsent på de nyeste «Varg Veum»-filmene.

Hun forteller at det er manusforfatteren som har ansvaret for å gjøre grundig research, og beskrive bruken av teknologi i hver enkelt scene. Deretter tar regissøren over ansvaret - i tilfellet med krim gjerne med god hjelp fra politi og krimteknikere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak Varg Veum-filmen «Svarte Får» fra tidligere i år står manusforfatter Trygve Allister Diesen, som de siste årene har gjort seg bemerket innen norsk tv-krim med blant annet «Torpedo».

- Man leser gjerne det man kommer over, og har gjort en del research gjennom åra. Under innspilling av forskjellige serier har jeg flere ganger hatt proff assistanse, også under opptak. Jeg har for eksempel brukt åstedsgranskere eller politifolk som statister for å gjøre åstedsscener troverdige, forteller Diesen til Dagbladet FREDAG.

I skriveperioder blir han gjerne sittende time ut og time inn foran skjermen og på nett:

- For meg er gjerne research et velkomment avbrudd i skrivingen. Samtidig er jeg uansett mer opptatt av at det skal være troverdig enn nødvendigvis realistisk.

Så var det dette med dingsene da, som ofte er den klassiske snublefella. I «Svarte Får» dukker det opp en hacker som hjelper Veum med å hente fram informasjon fra en saltvannsutsatt mobiltelefon. Hackeren holder til i en rotete garasje, der han spiller data og inntar mengder med energidrikker. En grei nok framstilling, det - ofte er ikke stereotypiene så fjernt fra sannheten.

- Jeg vet av egen erfaring hvor vanskelig det er å få info ut av en vannskadet mobiltelefon. Alt vi trengte i «Svarte får» var en type vi trodde kunne få ut denne infoen, som det var troverdig at Varg kunne bruke. Ellers er det lov å ljuge. Jeg aner ikke om det for eksempel er mulig å koble seg inn og avlytte samtaler via bluetooth-linken mellom en telefon og en øreplugg. Men det virker jo troverdig. Da skriver jeg det gjerne. Generelt er det vel slik at jo mer selvfølgelig bruken er i situasjonen, jo større sjanse for at publikum kjøper illusjonen, sier Diesen.

Som kanskje har helt rett i akkurat det. Bluetooth-greia svelget jeg glatt. Verre var det med dataspillet hackeren spilte på skjermen. Som om en superavansert hacker skulle spilt med 4:3-oppløsning på en 16:9-skjerm? Særlig.

Har du noen gode eksempler på håpløse fremstillinger av teknologi i filmer og på tv? Del dem i kommentarfeltet!