KUNNE KRENKE: Kunstner og lesbisk feminist Tonje Gjevjon (i midten) reagerer på at performancegruppa Hungry Hearts er blitt sensurert av Haugar Vestfold Kunstmuseum, fordi forestillingen kunne virke krenkende på transpersoner. Foto: Privat
KUNNE KRENKE: Kunstner og lesbisk feminist Tonje Gjevjon (i midten) reagerer på at performancegruppa Hungry Hearts er blitt sensurert av Haugar Vestfold Kunstmuseum, fordi forestillingen kunne virke krenkende på transpersoner. Foto: PrivatVis mer

Tonje Gjevjon

Lesbisk feminist i kunstkrangel: - Folk blir jo krenket av alt

Tonje Gjevjon reagerer på at Haugar kunstmuseum ikke vil vise hennes «Vagina Anthem».

Kunstner og lesbisk feminist Tonje Gjevjon (50) mener hun og performancegruppa Hungry Hearts blir sensurert av Haugar Vestfold Kunstmuseum.

Det resulterte i at Hungry Hearts trakk seg fra åpninga av utstillingen «Hen - flytende kjønn», som åpnet i helga.

Synger om «Vagina Anthem»

- Hvis ikke kunstinstitusjoner tør å presentere kunstuttrykk som noen vil kunne reagere på, så mister de sin integritet, sier Gjevjon til Dagbladet.

Det var Minerva som først omtalte konflikten, og at museet mener deler av teksten kan virke krenkende på transpersoner.

«Vagina Anthem» tar for seg mye av den dritten kvinner som stikker seg ut i offentligheten, får slengt etter seg.

I «Vagina Anthem» sier hun bl.a:

«All this Shaming, blaming and shitty mansplaining – to silence women»/«I’m a hateful ugly terf» (Terf står for«Trans-Exclusionary Radical Feminist»/«We are sheroes with vaginas».

- Når ble det farlig å støte noen med ord? Folk blir jo krenket av alt nå for tida. Kunst skal og må provosere, sier Gjevjon.

Advarte om bråk

Utstillingen tematiserer hvordan det flytende kjønn og spørsmålet om «hen» – også kalt det tredje pronomen - reflekteres i samtidskunsten.

Da Hungry Hearts ble invitert til å delta, advarte Gjevjon om at det kunne bli bråk.

SENSURERT: Tonje Gjevjon (til v.) og Edith Roth Gjevjon i performancegruppa Hungry Hearts. Foto: Privat
SENSURERT: Tonje Gjevjon (til v.) og Edith Roth Gjevjon i performancegruppa Hungry Hearts. Foto: Privat Vis mer

- Jeg advarte kuratoren om det det kunne bli reaksjoner på at Hungry Hearts skulle delta i utstillingen, fordi jeg har tidligere har skrevet artikler der jeg belyser sider ved transpolitikk og transaktivisme som jeg anser å være problematiske . Jeg fikk beskjed om at det var en del av begrunnelsen for at vi ble invitert til å delta, sier hun.

Skjellsord mot kvinner

Kuratoren ba om å få gå gjennom hele innholdet i forestillingen «The Woman Issue», og bare dager før åpningen fikk Gjevjon beskjed om at teksten i sangen «Vagina Anthem» ikke fikk være med.

- «Vagina Anthem» er en vesentlig del av en helhetlig performance, og vi valgte vi å trekke hele den da det blir meningsløst å framføre den uten «Vagina Anthem», sier hun og fortsetter:

- Jeg kan ikke se at den skulle virke støtende på transpersoner, men den kan selvfølgelig tolkes på flere måter. Den inneholder en rekke skjellsord som kvinner blir kalt, og handler om kvinner som blir forsøkt kneblet når de ytrer seg i offentligheten.

Skremmende og feigt

Gjevjon har tidligere uttalt seg kritisk til hormonbehandling av unge mennesker som føler at de er født i feil kropp.

- Det er ikke farlig å bli såret, støtt og krenket, sier Gjevjon.

Hun synes det er absurd at en sangtekst som handler om kvinner som ytrer seg i 2018, blir sensurer - og mener det er skremmende og feigt at museet ikke tør å la kunstnere uttrykke seg fritt.

- Det er underlig at en gruppe som krever toleranse, ikke viser toleranse tilbake.

Støtende og krenkende

Museet fikk i forkant av åpning mange reaksjoner på at Hungry Hearts skulle delta. Kurator Tone Lyngstad Nyaas uttalt først at hun ikke fant teksten diskriminerende, men etter kontakt med transmiljøet, mener hun likevel at deler av Gjevjons tekst er støtende og krenkende for transpersoner.

- Å være kurator handler om å ta valg, dette er ikke sensur, sier hun.

Tone Lyngstad Nyaas ønsker ikke å snakke med Dagbladet om konflikten, utover det hun har sagt til Miverva.

- På utstillingsåpningen kommer det transpersoner som har kjempet og gått gjennom utrolig mye for å få være den de er. Vi vil ikke at de skal rammes av noe som kan oppleves som krenkende, sier hun til Minerva.

Overfor nettavisa trekker hun fram måten sangen bruker begrepet «terf», og setningen «We are sheroes with vaginas.» Blant publikum vil det nemlig være mange «sheroes» som ikke har vagina, ifølge Nyaas.

Mangler takhøyde

Gjevjon har tidligere uttalt at homobevegelsen mangler takhøyde. Med sine uttalelser i mediene er hun blitt svært upopulær i det transaktivistiske miljøet, ifølge Minerva.

Ingvild Endestad er leder i Fri - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, tidligere LLH - Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, sier til Dagbladet:

SÅRBART: Ingvild Endestad er leder i Fri - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. Foto: Fri
SÅRBART: Ingvild Endestad er leder i Fri - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. Foto: Fri Vis mer

- Kurator har sine tanker om hvilke form og uttrykk utstillingen skal ha og er selvagt i sin fulle rett til å ta beslutninger om dette.

- I utstillingen er det også ulike personer som lar sin historie bli fortalt av andre gjennom portretter, og vi har full forståelse for at mennesker som forteller en personlig og sårbar historie om seg selv skal kunne bestemme hvor og hvordan de ønsker sin egen historie fortalt.