Lesbisk scenemoro åpner MGP kvelden i Spektrum

Dagbladet anmelder MGP låt for låt.

Tidligere denne måneden anmeldte Dagbladet alle årets ti Melodi Grand Prix-låter.

Nå gjør vi det igjen, basert på det vi får se på tv.

MGP er like mye fest og fesjå som det er musikkonkurranse. Da NRK offentliggjorde låtene 2. februar, var det med en lydfil. Vi kunne verken se artistene eller få innblikk i hva slags show og utstråling hver enkelt bidrag skulle ha.

En visuell utstråling betyr mye i MGP-sammenheng.

Synger artisten surt? Er han stiv, stortrer hun? Eller er det en framførelse som løfter en middelmådig låt til stor høyder? Hvordan hver av de ti låtene blir framført, er helt avgjørende for hvilken plassering de får og hvem som blir vinneren.

Derfor kan vurderingen og terningen bli annerledes enn den vi konkluderte med første gang.

3, 2, 1 - nå kjører vi
Maskinell lesbisk scenemoro Låt: «Laika»
Artist: The Hungry Hearts feat. Lisa Dillan
Tekst og melodi: Tonje Gjevjon

Lisa Dillan og jentene og The Hungry Hearts kan vi faktisk sende til den europeiske finalen med æren i behold. Dette lesbiske kvinnekollektivet byr på seg selv i et absurd, skeivt show som sparker mot Putins homofobe Russland. Lisa Dillan har en besnærende, deilig stemme. Jeg ga terninkast 3 da jeg først hørte dette. Nå øker jeg til 4. Vi hører maskinell komputerpop inkludert tyskspråkelig ompa og ditto forståelse av sjangeren. Selv om låta ikke imponerer, så er den forfriskende annerledes.

Sur sang og gitarock med tvilsom oppdatering Låt: «Into The Fire»
Artist: Stage Dolls
Tekst og melodi: Torstein Flakne, Anne Judith Wik, Mark Spiro, Hallgeir Rustan

Hva skjer? Et av Norges mest rutinerte band synger surt. Dette er enda dårligere enn den relativt skuffende førsteresponsen min på låta. Jeg ga terninkast 3 og skrev: 80-og 90-tallets mykheavyrock-heltene fra Midt-Norge er tilbake. Dette er ikke på høyde med det beste fra bandets portefølje, for gutta har skjemt oss bort med «hits & hooks». Gitarbasert rock med forsøk på moderne popoppdatering, som trekker ned. Nå drar jeg Torstein Flakne og Co. lenger ned: teringkast 2.

Kjedelig er bare fornavnet Låt: «Traces»
Artist: Stine Hole Ulla
Tekst og melodi: Stine Hole Ulla, Trude Kristin Klæbo og Ingrid Skretting

Hva skal man med stemmeprakt, når det er ultrakjedelig. Jeg foretrekker sangere som Bob Dylan og Keith Richards, sangere som synger som noen kråker, men med sjel og levd troverdighet. Stine Hole Ulla byr på pianoballade med overjordisk skjønn eventyrvokal. Kunne vært en låt til en Disney-tegnefilm. Når orkestert kommer inn med strykere, sildrer tonene som kildevann i en fontene. Vakkert, men akk så stillestående kjedelig - briljant vokal i Sissel Kyrkjebø-land til tross.

«Dans, dans, dans oppå bordet» - nei, under bordet Låt: «Stand Up»
Artist: Makeda
Tekst og melodi: Danne Attlerud, Michael Clauss og Thomas Thörnholm

Hadde store forhåninger til Makeda, men jeg synes hun faser ut og ikke gir liv nok til denne låta som jeg i utlagspunktet liker. Tamt og kjedelig show. Jeg ga terningkast 4, og skrev: «En vitaminpille i vintermørket. Makeda bor i Asker, men har afrikanske aner, og det kommer lekent og frodig tilsyne i en glad og boblende poplåt med motown-feeling meget sterk vokal: en gladlåt det er umulig å sitte stille å høre på: «Dans, dans, dans oppå bordet».» Nå jekker jeg henne ned : terningkast 3.

Som Return på en litt dårlig dag Låt: «Anyway»
Artist: Pegasus
Tekst og melodi: Tommy Nilsen og Ronny Nilsen
Hørtes ut som Return, ja dere husker 80/90-tallsheltene? - på en litt dårlig dag på «lokkalet». Jeg fastholder terningkast tre og det jeg skrev for tre uker siden: «Denne gjengen er ikke danseband i tradisjonell forstand, men mer et hvilket som helst kredibelt popband. Anyway er en melodiøs ballade som folder seg ut med kraft og selvsikkerhet. Hadde likevel forventet noe mer originalitet fra brødrene Nilsen.»

Et ufarlig virus Låt: «Feel Da Rush»
Artist: Freddy Kalas
Tekst og melodi: Fredrik Auke, Simen Auke, Mikkel Christiansen, Trond Opsahl og Christoffer Huse

Freddy Kalas er som en russefest - det er ingen som husker den dagen etter. Han er kanskje en vellykket låtskriver, men hans talent fordamper like fort som drinker i Syden han. Morsomt, tja, men showet funker ikke for meg, selv om jeg er en harry fra Fredrikstad. Dette skrev jeg og ga terningkast 4: «Hadde låta vært et virus, ville WHO umiddelbart slått alarm. Den fester seg aggressivt og kan virke lammende på god smak, som en russelåt parret med toner fra syden-disco tilsatt kunstig afroengelsk-vokal. Irriterende, morsom og vanedannende. Elsk - hat! Dette var intet kalas.» Terningkast 2.

Storslått i all sin enkelhet Låt: «Afterglow»
Artist: Laila Samuels
Tekst og melodi: Laila Samuelsen, The Beatgees og Jan Weigel

Heia Laila, den største overraskelsen så langt. «Afterglow» er en flott låt, men hun løfter den, en  majestetisk framførelse. Verdighet og klasse, dette. Hun fikk terningkast 4 og jeg skrev: Laila Samuelsen er en dreven komponist som vet å berøre. Vokalballaden åpner mystisk og storslått i all sin enkelhet. Dette er dramatisk, med en twist som gir en slags skotsk eller irsk touch. Kunne vært soundtracket til en film om alver. Nå, terningkast 5.

Her må det rus og bobler til Låt: «History»
Artist: Elouiz
Tekst og melodi: Jeanette Olsen, Michael Jay og Andre Lindahl
Huff da. Denne rygger. Ikke noe sprut. Kunne ikke Jan Fredrik Karlsen i det minste servert småjentene litt rusbrus og fått fart på dem. Jeg jekker ned fra 3 til 2 på terningen. Dette skrev jeg tidligere: «Ingen usmak på dette, men det imponerer neppe ingen heller - som en grei forrett. Alt er pent, vel dandert, forutsigbart og strømlinjeformet. Angloamerikansk mainstream uten noen utfordringer, heller ikke vokalt, fra unge Elouiz.»

Lettlikt, men for lett  Låt: «Anna Lee»
Artist: Suite 16
Tekst og melodi: David Bjoerk, Andreas Moe, David Eriksen og Alexander Austheim

Er det noe med lyttinga? Enten har jeg en sitron i øregangene, eller er det mye småsurt og småløen vokal. Jeg liker likevel disse gutta, synes de gir liv og leven til en ordinær sang. En herlig guttegjeng. Jeg ga terningkast 3 og skrev: «Boyband som spiller på alle forventede strenger. En fengende feelgood-låt. Lettlikt med god energi, men det holder ikke helt til mål. Den kunne med små grep hatt bedre holdbarhet. Den blir for grunn og banal i produksjonen, men står seg greit på sjarmen.» Terningkast 4.

Oppskrift til MGP-suksess Låt: «Icebreaker»
Artist: Agnete Johnsen
Tekst og melodi: Agnete Johnsen, Kristin Johnsen, Gabriel Alares og Ian Curnow

Ingen tvil. Du skal til Eurosong-finalen. Hvis jeg får bestemme. Kanskje jeg burde gjøre et statskupp og overta både regjering, storting og NRK - og sende go'jenta som Norges førstedame til MGP-finalen i Stockholm 14. mai. Dette skrev jeg, og det står jeg inne for: «Mektig og storstilt pop som unngår å bli pompøs. Den er skrudd sammen på et vis som likner på flere MGP-suksesser á la Margaret Berger, Tooji og Loreen. Den har en undertrykk som suger lytteren til seg, og Agente synger strålende. Har vi en vinner?»

OSLO 20160227 Melodi Grand Prix finale 2016 i Oslo spektrum.Elouiz med sangen HistoryFoto: Christian Roth Christensen / Dagbladetcrc
OSLO 20160227 Melodi Grand Prix finale 2016 i Oslo spektrum.Laila Samuels med sangen AfterglowFoto: Christian Roth Christensen / Dagbladetcrc
OSLO 20160227 Melodi Grand Prix finale 2016 i Oslo spektrum.Freddy Kalas med sangen Feel Da RushFoto: Christian Roth Christensen / Dagbladetcrc