Leste seg til å bli forfatter

For noen år siden kjøpte Tom Kristensen ei bok om å skrive bøker. Og så begynte han å skrive bøker.

Etter å ha jobbet med penger i hele sitt yrkesliv, ville Tom Kristensen begynne å skrive om dem da han nærmet seg førti år.

Derfor gikk han til innkjøp av boka «The Marshall Plan for Novel Writing».

Nå, når han er en etablert forfatter, kunne man tenke seg at dette var noe Tom Kristensen ville forbigå i stillhet. Å lære å skrive fra ei bok, da gitt. Mannen har vel skam i livet.

- Jeg leser sånne bøker hele tida, jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så gærent. Å skrive er i stor grad et håndverk. Det finnes en del teknikker, og dem kan det være smart å vite om, sier mannen som ble heltidsforfatter etter 75000 solgte eksemplarer av «En kule» og «Hvitvasking».

- Blåøyd Statoil-sjef

- Da jeg leste om den kontrakten på 115 millioner, skjønte jeg instinktivt hva dette dreide seg om.

Tom Kristensen sitter tilbakelent i bibliotekbaren på Bristol og snakker som om han er hovedpersonen i en av sine egne bøker.

- Hvis man som konsernsjef ikke kjente stanken av dette, er man for blåøyd til å drive et selskap som Statoil.

Det dreier seg om korrupsjon i suksessforfatterens siste bok. Leseren møter en internasjonal finansverden dominert av lyssky avtaler og utpressing.

Utpressing og trusler

Thrillerforfatteren vet hva han snakker om. Før han debuterte med «En kule» i 2001, var han administrerende direktør i selskapet Export Finance Services, et konsulentselskap som driver med internasjonal finansiering.

- Jeg har jobbet en del med investeringer i u-land. Det du kan være sikker på, er at det dukker opp pratmakere som skal gi deg råd. Som kjenner sønnen til presidenten eller fetteren hans. Begynner man først å betale for tjenester utført av disse folka, kommer man seg ikke ut igjen. De følger opp med utpressing og trusler.

Kristensen har sett mye snusk.

- Men jeg har aldri vært delaktig i det selv, det kan jeg si med hånda på hjertet.

- Dessuten, sier han. - Jeg trodde jeg var nokså hardbarka. Jeg trodde jeg hadde sett det meste. Men det jeg skriver om, er småtteri i forhold til det Eva Joly beskriver. Jeg har akkurat lest boka hennes. Det er skremmende lesning.

Nå leser Kristensen ei bok som heter «How to be a successful screenwriter». Han lager manus til en krimserie for NRK, og er i ferd med å få ferdig et filmmanus basert på debutboka si.

Han synes det går greit å skrive for film, og er ikke så bekymret for at han ikke skal få det til.

- Jeg hadde jo ikke peiling på å skrive bøker heller, da jeg begynte med det.

Får kritikk for språket

Bokanmelderne har stort sett vært enige om at Kristensen har en enestående evne til å tvinge leseren videre i boka. Plottet er strålende, men språket, derimot, språket har han fått kritikk for. Han ser poenget.

- Jeg prøver å bli flinkere. Men at jeg skulle være noen stor stilist, det kan du bare glemme. Språket er reindyrka. Det underbygger framdriften. Jeg vil at det skal flyte fort framover, og det må gå på bekostning av noe. Jeg kan ikke skildre alle personenes barndom og oppvekst. Da mister du tempoet. Og gode landskapsbeskrivelser - det er det så mange andre som er flinke til.

RASKE PENGER: - Det er ikke så vanskelig å forstå verdenen jeg beskriver. Det er om å gjøre å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid, forklarer Tom Kristensen, som nylig ga ut sin tredje krimbok fra næringslivet, «Freshwater».