- Lettere å se Norge fra Sverige

Regissør Alexander Mørk-Eidem (43) er glad han slipper å møte Erna Solberg på butikken etter å ha harselert med henne i «Peer Gynt».

RYGGSEKKNORDMANN: Teaterregissør Alexander Mørk-Eidem savner den norske tur-mentaliteten, og tviholder på ryggsekken. Han mener han ikke kunne laget samme versjon av Peer GYnt om han ikke hadde bodd i et annet land. Her på Hornstull på Søder i Stockholm.
RYGGSEKKNORDMANN: Teaterregissør Alexander Mørk-Eidem savner den norske tur-mentaliteten, og tviholder på ryggsekken. Han mener han ikke kunne laget samme versjon av Peer GYnt om han ikke hadde bodd i et annet land. Her på Hornstull på Søder i Stockholm. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Etter tolv år her føler jeg meg nok litt halvsvensk. Det fine med det er at jeg føler meg hjemme i to land  - på den andre side kan du si at jeg alltid er på ferie, sier Alexander Mørk-Eidem.

Den norske teaterregissøren er for lengst genierklært etter rekke store oppsetninger både på Nationaltheatret og på Stockholms Stadsteater, der han jobber i dag. Dagbladet møter ham på en cafe i Hornstull på Søder i Stockholm, der han bor med skuespillerkona Louise Peterhoff, sønnen på ni og ei bonusdatter på åtte. Han starter intervjuet på svorsk, men går mer og mer over til norsk.

Erna uten ryggrad I suksessoppsetningen av «Peer Gynt» på Nationaltheatret har han valgt å plassere hovedpersonen i tv-studio hos Fredrik Skavlan, og både Siv og Erna dukker etter hvert opp på scenen - sistnevnte, spilt av Anne Krigsvoll, virrende rundt i blå kjole uten ryggrad.

Les Dagbladets anmeldelse her.

- I et lite land som Norge er det vanskelig å gjøre en så grov satire, det kunne jeg aldri gjort om jeg hadde bodd her og møtt på Erna Solberg på butikken. Samtidig er scenene med Erna og Siv så grove at de ikke får injurierende kraft, det er ikke skolerevy, det er mye verre, sier Mørk-Eidem og ler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer