HJELP TIL SELVHJELP: «Hver eneste dag ringer det opp mot 35 000 brukere til oss i NAV. Mange av de som ringer oss, ringer oss om noe de kan finne svar på selv.» Her er Navs egen hjelp til selvhjelp. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
HJELP TIL SELVHJELP: «Hver eneste dag ringer det opp mot 35 000 brukere til oss i NAV. Mange av de som ringer oss, ringer oss om noe de kan finne svar på selv.» Her er Navs egen hjelp til selvhjelp. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Lettest og billigst

«Når kommer pengene mine? Hvor mye får jeg? Har NAV fått søknaden min? Når kan jeg regne med å få svar?»

Leder

NAV digitaliserer flere og flere av tjenestene. Det gjør det lettere for våre brukere å benytte seg av våre tjenester og det er billigere for NAV. Når du ringer til oss i NAV vil du derfor kunne bli møtt av en veileder som på en vennlig måte viser deg til de gode mulighetene du har til å hjelpe deg selv på nav.no. På den måten kan vi hjelpe flere av de som trenger viktige tjenester som ikke lar seg digitalisere.

Hver eneste dag ringer det opp mot 35 000 brukere til oss i NAV. Mange av de som ringer oss, ringer oss om noe de kan finne svar på selv på nav.no, hele døgnet og når det måtte passe dem selv best.

Vi vet selvsagt at regelverket vårt på mange områder kan være komplisert å forstå. Da viser vår erfaring at det å lese regelverket på nav.no og deretter ringe oss, er den beste løsningen.

«Når kommer pengene?» Dette er spørsmål vi får tusenvis av hver eneste dag, og som du som digital bruker lett finner svar på selv uten å sitte i telefonkø eller oppsøke NAV-kontoret. Og ved å hjelpe deg selv, hjelper du også andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbetaling fra NAV er et typisk eksempel på spørsmål som vi nå krever at våre digitale brukere sjekker selv. De aller fleste av våre brukere er digitale, det vil si at de betaler regninger og sjekker kontoen sin i nettbanken, de leverer og leser selvangivelsen elektronisk for å ta noen eksempler. Ta deg selv som eksempel: Når ringte du selv sist til banken din for å høre hvor mye penger du hadde på konto?

For de aller fleste av oss er det utenkelig å bruke banken til dette, fordi vi sjekker dette enklere selv. Og akkurat like lett er det å logge seg inn på Ditt NAV på nav.no og sjekke utbetalingen din der, der finner du også informasjon om hvor mye som blir utbetalt brutto og netto, skattetrekk og hvordan utbetalingen blir beregnet.

I våre aller nyeste løsninger for uføretrygd og pensjon kan du til og med se hva som blir utbetalt en hel uke før pengene kommer. De andre utbetalingene ser du 1-3 dager før utbetalingsdato.

Du kan sende elektronisk søknad på viktige ytelser som berører mange, slik som dagpenger og foreldrepenger. Når du søker elektronisk, får du god og kvalitetssikret informasjon og veiledning underveis i søknadsprosessen. Søknaden kommer fort fram til de som skal behandle den, mye fortere enn hvis du sender den i posten. og du får en kvittering på at søknaden er mottatt av NAV.

På nav.no kan du selvsagt også registrere deg som arbeidssøker, sende meldekort, sjekke utbetalinger, registrere nytt kontonummer, beregne pensjonen din og søke på ledige stillinger.

Visste du at NAV også har to populære Facebook-sider som gir deg nyttig informasjon og svar på det du lurer på? NAV Foreldrepenger svarer på spørsmål om fødsel, adopsjon, pleiepenger, kontantstøtte og barnetrygd, og er gull verdt når du venter barn og lurer på hvilke rettigheter og plikter du har. NAV Jobblyst er en egen side for unge som trenger råd og veiledning om det å søke jobb eller gå på skole.

Hva med de som ikke kan være digitale? Vi ser heldigvis at flere og flere blir digitale brukere av både offentlige og private tjenester. Men det er fortsatt en liten gruppe som ikke er digitale og som ikke kan bli digitale i fremtiden heller. Disse skal vi selvfølgelig ivareta på en god måte og de fleste vil kunne få tilstrekkelig bistand, eller hjelp til videre vei, over telefon.

I tiden fremover vil vi forvente at alle som kan betjene seg selv digitalt, gjør det. Og vi gjør det i trygghet om at digitale brukere ikke bare er tilfredse brukere, men også gir oss muligheter for å hjelpe de som trenger oss mest.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook