Levende reklame

Reklamen finnes overalt. Hvorfor ikke midt i panna?

REKLAMEBRANSJEN har i alle år vært flinke til å finne nye steder å promotere varene de er betalt for å selge. En spasertur gjennom en hvilken som helst by er vanskelig uten å feste blikket på store plakater der for eksempel potente, polerte biler med alt av ekstra utstyr bys fram. De samme boardsene, som plakat heter på reklamespråket, kan eventuelt by på en smekker modell iført null ekstra utstyr. Men det er lenge siden undertøyspikene til den svenske motegiganten med den kjente logoen skapte hurlumhei.

NÅ HAR DET britiske reklamebyrået Cunning Stunts, eller «Listige triks» på godt norsk, funnet et nytt sted å feste budskapet. Nemlig i panna på studenter. Disse kan tjene opptil tusen kroner uka, eller drøye 88 pund, på bokstavelig talt å bruke hodet til å tjene penger. Mer presist må studentene gå med en firmalogo i panna minst tre timer hver dag for å få denne ukelønna.

- Studielån er et hett tema. Vi tenkte vi skulle tilby studentene maksimalt utbytte for minimal innsats, forteller firmaets leder Anna Carloss til avisa The Guardian. Hun presiserer imidlertid at studentene må ut og røre seg blant folk. Det holder ikke bare å sitte på lesesalen.

DET GLANSEDE guttemagasinet FHM er blant de firmaene som vil la unge håpefulle akademikere rusle rundt med deres logo under panneluggen. Det samme gjør betal-tv-kanalen CNX, som retter seg mot ungdom.

Det drives nå hektisk rekruttering av unge som er villige til å bruke pannevettet til å tjene penger. I studenttette byer som Oxford, Manchester, Leeds og London jakter mammons agenter på kandidater.

Kanskje dette er noe å tenke på for fattige studenter her hjemme også? Det er vel ikke så stor forskjell på å ha en Ringnes-logo i panna eller handa?

ELLER HVA MED skolene som sliter med å få pengene til å strekke til? Her har reklamebransjen en trengende kandidat til de frie markedskreftene. Førsteklassingene kunne jo gå med Lego-logo i panna. Lego er rike og vil bli enda rikere når ungene får mast seg til de aller siste dingsene.

Et annet britisk byrå har sett seg ut bileiere som de nye bærerne av reklame. Opptil to tusen fem hundre kroner per måned er Comm-Motion villige til å betale dem som vil la sin bil pakkes inn i et profilert varemerke. Vi har jo sett det i en årrekke på trikker og drosjer. Men å la privatbilistene bli reklamebærere er et skritt i ny retning. Her kan selve løsningen til å skaffe seg bil ligge. I hvert fall for en student som greier seg med en brukt variant, og som kan spe på med en logo i panna i tillegg.

FANTASIEN strekker ikke til når det gjelder å spekulere på hva som blir det neste stedet vi vil finne reklame. Bransjens veier er uransakelige. Ett er sikkert:

Verden blir ikke helt den samme uten.